28-Nov-2022, 07:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2022, 07:21 PM door roelofdevries.)
(28-Nov-2022, 05:14 PM)Hoekie schreef: Waar kwamen die nieuwe wielen vandaan?
Als ik bij Ginkgo Veloteile kijk, dan is er blijkbaar veel verschil in velgen en spaken.
https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Whee...lomobiles/
De tweede set wielen heb ik indertijd bij Drymer gehaald. Die hielden het ongeveer een jaar vol. Ik heb indertijd de trommelremhuizen opgestuurd en toen zijn er nieuwe spaken en velgen op gezet. Deze leken gewoon hetzelfde te zijn als de originele set (indertijd via Sinner) en die hebben het dus, zoals eerder aangegeven, 8 jaar uit gehouden.
De laatste set wielen heb ik via een lokale fietsenzaak geregeld: wederom heb ik hier de wielen ingeleverd en ze hebben de trommelremhuizen hergebruikt. In overleg is gekozen voor wat degelijker velgen en wat sterkere spaken maar dat heeft dus kennelijk niet veel invloed op het eindresultaat gehad. Kennelijk is het toch een werkje wat niet veel meer wordt gedaan: ik ben bij een aantal lokale fietsenzaken geweest en het spaken van wielen wordt niet meer als rendabel gezien. Dat wordt dan ook door hen niet meer gedaan
(28-Nov-2022, 06:03 PM)Frutsel schreef: Als de spaken zichzelf losdraaien, dan misschien wat locktite?
Als de spaken breken komt dit misschien door te lichte spaken/te zware belasting van de spaken?
Een wiel van een velomobiel (of trike) kantelt niet in bochten, waardoor er meer zijwaardse krachten optreden. De naaf wil zeg maar naar buiten, terwijl de velg naar binnen wordt gestuurd. Dit zorgt voor ongelijke krachten op de binnen- en buitenspaken.
Mijn Mango is inderdaad vaak wel behoorlijk belast: ik ben zelf niet de lichtste en ik neem ook nogal wat spullen mee waardoor de totale belading (inclusief berijder) wel richting de 120 kilo gaat.