30-Nov-2022, 09:08 AM
Het gebruik van zwaardere, degelijkere onderdelen kan soms helpen. Ik heb op mijn velomobiel een setje lichte wielen met van die Alienation velgen liggen. Heb ook een setje met van die Ryde velgen, die wegen per stuk ongeveer 1,5 ons meer. Lijkt me tamelijk onverwoestbaar. Kijk eens naar je spaken, goede spaken zijn butted, er zit ter hoogte van de bocht een iets dikker stukje in. Dat is maar 0,1mm dus niet echt veel, maar ik kan het wel voelen met een vinger, als je het licht erop laat breken, kun je het ook zien. Dat dikke deel zit op de kwetsbare plek, en de rek wordt over een lang stuk verdeeld. Dat schijnt beter te zijn. Ik zit aan 20.000 probleemloze km, met ongeveer 120kg bewegend gewicht.
Wieltje spaken kost tijd, en tijd is kostbaar. Met ervaring gaat het sneller, zonder ervaring duurt het een poos. Voor gekke wielen zoals bij de VM komt er ook nog maat berekenen bij, en onderdelen bestellen en zo. Gaat de fietsenmaker je die 2 uur volledig in rekening brengen, incl BTW? Nee, maar daarom loont het dus niet.
Er zijn spaaknippels met ingebouwde treadlock van DT geloof ik. Dan zit er een beetje loctite of zo iets in. Ik zou erg voorzichtig zijn met dergelijk spul, vooral niet de erg vaste versie gebruiken. Met een beetje pech zit het te vast en dan is er niks meer te her-stellen. Knip.
Mogelijk heeft het ook iets met rijstijl, gewicht, wegdek te maken?
Groeten, Jeroen
Wieltje spaken kost tijd, en tijd is kostbaar. Met ervaring gaat het sneller, zonder ervaring duurt het een poos. Voor gekke wielen zoals bij de VM komt er ook nog maat berekenen bij, en onderdelen bestellen en zo. Gaat de fietsenmaker je die 2 uur volledig in rekening brengen, incl BTW? Nee, maar daarom loont het dus niet.
Er zijn spaaknippels met ingebouwde treadlock van DT geloof ik. Dan zit er een beetje loctite of zo iets in. Ik zou erg voorzichtig zijn met dergelijk spul, vooral niet de erg vaste versie gebruiken. Met een beetje pech zit het te vast en dan is er niks meer te her-stellen. Knip.
Mogelijk heeft het ook iets met rijstijl, gewicht, wegdek te maken?
Groeten, Jeroen