30-Nov-2022, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2022, 11:30 AM door 365cycle.)
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Voor mij waren de MK1, 2, 3, 4, 5 en 6 geen serieuze opties om aan te schaffen.Een misverstand is zo ontstaan, dus ik verduidelijk je post even als je het niet erg vindt
Belangrijkste reden: bijna onmogelijk om er onderhoud aan uit te (laten) voeren.
Als je het reparateurs vraagt zijn Milans van alle tijden niet ideaal om onderhoud aan uit te voeren. Zeker in de staart is het lastig om schade op te lossen, omdat die naar de achterkant toe ontzettend smal wordt en er nergens een toegang is die groot genoeg is om je hand doorheen te steken. Voor wat grotere schades moet je dus al snel een deel van de wielkast eruit halen om erbij te kunnen, en daarna dus weer terug lamineren.
Een Bülk is wat dat betreft al wat beter, de DF is wat breder aan de achterkant en het lampstuk kan eruit dus je kan er wat beter bij. De velomobiel.nl producten zijn met uitzondering van de Snoek het fijnst; de bovenkant kan er gewoon vanaf, of - ook daar weer een uitzondering nl. de Quatrevelo - de boel is breed genoeg om overal makkelijk bij te kunnen.
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Geen onderhoudsluik in de neus én nog veel erger geen onderhoudsluik bij de derailleur.Vanaf de Mk4 heeft de Milan standaard een onderhoudsluik bij de derailleur, t/m de Mk6 waren die echter standaard meegespoten in de kleur van de fiets (en ik vind het nog altijd jammer dat ze dat niet meer doen).
Alleen de Mk7 heeft een onderhoudsluik in de neus; de velomobiel.nl fietsen hebben het - op de QV van Alve Henricson na - allemaal niet. De vroege Milans hadden echter ook één voetengat, en net als bij de velomobiel.nl producten was het de bedoeling dat je reparaties in de neus via de onderkant uitvoerde. Ergens in de tijd is dat gat bij de Milans i.v.m. efficiëntie verdwenen, en inderdaad; bij m'n Mk6 was in de neus sleutelen ellendig.
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat betekent in de praktijk dat je een soort slangenmens met lange armen moet zijn om overal bij te kunnen. Harry Lieben,ook actief hier op het forum, kan dat dus wel.Nee hoor, de neus heeft geen extra versteviging nodig voor een luikje aan de bovenkant. Zelfs niet bij een Mk5 ultralight; de bovenkant van de neus vervormt zelfs met mijn koppel niet zichtbaar. Het is alleen ontzettend moeilijk om het fraai uit te voeren. In "mijn" SL Mk5 zit er nu wel één, en da's prima functioneel, maar ziet er niet "af fabriek" uit. We gaan dat nog wat beter afwerken door een nieuw luikje te bestellen, als de lak er straks eenmaal op zit zie je er weinig meer van tenzij je het open doet.
Of je past de body aan door zelf onderhoudsluiken te creëren. Of je laat dat doen, maar dat zal zeker geen goedkoop verhaal worden, omdat er dan ook veel verstevigd moet worden.
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Ook is de MK7 met de mastversteviging echt heel stijf. Ik zag ooit dat Allert van velomobiel.nl in een MK4 de trapas flink heen en weer kon laten bewegen door er alleen redelijk wat kracht op uit te oefenen.Dat is met name bij de Mk6 wel verbeterd; er zat nog wel flex in maar het was sterk zat voor mij. Bij jouw 7 is het inderdaad nog slimmer gebouwd. Eigenlijk dezelfde constructie als in de Bülk, maar dan met dezelfde mastdikte als de oudere Milans hadden. De Bülk-mast is een centimeter dikker. Overigens heeft alleen de SL Mk7 die mastversteviging, de GT Mk7 niet... onlogisch, want juist in de GT rijden grotere, zwaardere en dus ook sterkere mensen. Met wat aanpassen is het uiteraard wel te realiseren maar ideaal is anders.
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Waterdicht? Tja, geen enkele vm is waterdicht. Of er komt water door het onderhoudsluikje naar binnen druppelen. Of via de voetengaten spettert het water op van het wegdek. Of het druppelt van het vizier precies op je borstkast.Mijn probleem is meestal dat ik zelf nogal wat water uitstoot
(30-Nov-2022, 07:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Mijn MK7 staat 1cm hoger op de pootjes en heeft trouwens ook weer glijsloffen. Heb ik zelf gemaakt van ABS. Ik kan er op dezelfde manier mee rijden als met de DF. Ik denk zelfs dat ik nu minder drempels raak.De neus van een Milan is wat handiger gevormd, waardoor je drempels minder snel raakt dan met een DF.
(30-Nov-2022, 09:56 AM)pietandringa schreef: Mijn Milan GT MK 7080 raakt met Continental Contact Urban 42-406 bijna nooit drempels. Ik denk dat je bij Intercitybike zowel een GT als SL kan proberen. In Swifterbant kan je ervaren of de Milan drempels raakt.Een GT heeft sowieso wat extra grondspeling t.o.v. een SL. De spoorbreedte is groter dus kom je daar ook makkelijk mee weg (hoog & smal = omkiepen).
Een nieuwe Milan wordt standaard geleverd met combi-deksel, ook wel Yin-Yan deksel genoemd. Dat bevalt mij erg goed en trouwens de Milan bevalt mij in alle opzichten.
Daarnaast is jouw fiets aan de voorkant ook zo'n 14mm verhoogd ten opzichte van standaard door die brede sloffen die je eronder hebt zitten
Dat yin-yang deksel, daar had ik in het begin kritiek op, en ik ben nog altijd niet 100% fan, maar het is veel beter dan ik gedacht had. Ik houd er dus ook één (maar dan met hoge bulten).