01-Dec-2022, 10:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2022, 10:50 PM door roelofdevries.)
(30-Nov-2022, 09:08 AM)Jeroen S schreef: Het gebruik van zwaardere, degelijkere onderdelen kan soms helpen. Ik heb op mijn velomobiel een setje lichte wielen met van die Alienation velgen liggen. Heb ook een setje met van die Ryde velgen, die wegen per stuk ongeveer 1,5 ons meer. Lijkt me tamelijk onverwoestbaar. Kijk eens naar je spaken, goede spaken zijn butted, er zit ter hoogte van de bocht een iets dikker stukje in. Dat is maar 0,1mm dus niet echt veel, maar ik kan het wel voelen met een vinger, als je het licht erop laat breken, kun je het ook zien. Dat dikke deel zit op de kwetsbare plek, en de rek wordt over een lang stuk verdeeld. Dat schijnt beter te zijn. Ik zit aan 20.000 probleemloze km, met ongeveer 120kg bewegend gewicht.
Wieltje spaken kost tijd, en tijd is kostbaar. Met ervaring gaat het sneller, zonder ervaring duurt het een poos. Voor gekke wielen zoals bij de VM komt er ook nog maat berekenen bij, en onderdelen bestellen en zo. Gaat de fietsenmaker je die 2 uur volledig in rekening brengen, incl BTW? Nee, maar daarom loont het dus niet.
Er zijn spaaknippels met ingebouwde treadlock van DT geloof ik. Dan zit er een beetje loctite of zo iets in. Ik zou erg voorzichtig zijn met dergelijk spul, vooral niet de erg vaste versie gebruiken. Met een beetje pech zit het te vast en dan is er niks meer te her-stellen. Knip.
Mogelijk heeft het ook iets met rijstijl, gewicht, wegdek te maken?
Groeten, Jeroen
Hoi Jeroen,
Met gewicht kan het zeker te maken hebben (ik weeg rond de 100 kilo). Rijstijl: nee, ik heb mijn rijstijl flink aangepast (ik rijd bijvoorbeeld erg rustig door bochten). Wegdek? Tja, sinds drie jaar fiets ik een andere weg (vanwege verhuizing) waarin wel een groot aantal verkeersdrempels zitten. Sommige zijn erg vervelend (kort en hoog) maar ook hier pas ik mijn snelheid aan. Wel is het zo dat ik ook over een aantal stukjes met klinkers moet. Vooral over een stukje in Borne is erg vervelend: als je last van nierstenen hebt, ben je die na het passeren van dit stukje zeker kwijt . Verder nog 2 vervelende spoorwegovergangen.
De laatste maanden kies ik vaak voor een route die 4 kilometer langer is maar die is dan zonder drempels en (veel minder) klinkers.