08-Dec-2022, 09:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Dec-2022, 09:39 PM door Jeroen S.)
Strooizout is niet ideaal voor je mooie gepolijste onderdeeltjes. ik ben ook wel es een behoorlijk stuk as van een Hugi voornaafje met alu as kwijt geraakt. Aan de niet kettingzijde, bijna helemaal weg geoxideerd in de stalen vork.
Bij mij was het meestal een kwestie van niet al te duur spul, de boel af en toe es schoon maken, smeren. De ketting heeft het meest te lijden. Die verving ik vaak in het voorjaar, en dan weer een heel jaar er mee rijden. Met een dure ketting duurt het langer voor ie roest, maar zout is erg agressief. Lang gaat het niet goed. Met te weinig smeren heb je ook in de winter vogel geluiden. tsjiep,tsjiep.
Derailleur blijft het prima doen, op een gegeven moment worden de wieltjes wel vies. Schakelen doe ik met frictieshifters, dat blijft erg lang goed gaan. Hoogglans gepolijste onderdelen kunnen onder invloed van zout uitslaan, oxideren. Dat komt niet eenvoudig weer goed.
Ik heb de mazzel dat ik grotendeels fietspad langs een provinciale weg heb, en de provincie het belangrijk vindt dat het fietspad goed geveegd/gestrooid wordt. Om de een of andere reden is het fietspad vaak eerder schoon als de weg ernaast.
Het vervelendste vind ik het als wel gestrooid is maar het net niet vriest en wel nat is. Dat je door een laagje slush fietst. Dat komt gelukkig niet vaak voor.
Op de Velomobiel gaat de ketting met ongeveer 20.000 km de derde winter in. In de winter komt de open ligger alleen bij droog weer buiten.
Bij mij was het meestal een kwestie van niet al te duur spul, de boel af en toe es schoon maken, smeren. De ketting heeft het meest te lijden. Die verving ik vaak in het voorjaar, en dan weer een heel jaar er mee rijden. Met een dure ketting duurt het langer voor ie roest, maar zout is erg agressief. Lang gaat het niet goed. Met te weinig smeren heb je ook in de winter vogel geluiden. tsjiep,tsjiep.
Derailleur blijft het prima doen, op een gegeven moment worden de wieltjes wel vies. Schakelen doe ik met frictieshifters, dat blijft erg lang goed gaan. Hoogglans gepolijste onderdelen kunnen onder invloed van zout uitslaan, oxideren. Dat komt niet eenvoudig weer goed.
Ik heb de mazzel dat ik grotendeels fietspad langs een provinciale weg heb, en de provincie het belangrijk vindt dat het fietspad goed geveegd/gestrooid wordt. Om de een of andere reden is het fietspad vaak eerder schoon als de weg ernaast.
Het vervelendste vind ik het als wel gestrooid is maar het net niet vriest en wel nat is. Dat je door een laagje slush fietst. Dat komt gelukkig niet vaak voor.
Op de Velomobiel gaat de ketting met ongeveer 20.000 km de derde winter in. In de winter komt de open ligger alleen bij droog weer buiten.