09-Dec-2022, 06:30 PM
Bij een derailleursysteem is de derailleur het laagste punt van de ketting, en door de positie naast het achterwiel zit het op een optimale plek om vuil op te vangen. Bij een klein achterwiel zoals ik heb is dat nog een stuk erger. Zelfs als je een ver doorlopende kettingbuis hebt, heb je toch een open stuk ketting tussen de buis en de derailleur, precies op de meest kritieke plek.
Ik experimenteer al een tijd lang met een spatscherm waarmee de hele derailleur is ingepakt. Ik heb de indruk dat de laatste versie, eind afgelopen zomer gemaakt, redelijk goed werkt om de ketting af te schermen van opspattende vuiligheid. Mijn ketting lijkt minder snel vies te worden, en dat spatscherm zit na een rit bij nat weer echt vol met rotzooi.
Ik vermoed dat het spatscherm ook bij droog weer helpt om opdwarrelend stof uit de ketting te houden.
Op deze foto uit november kun je redelijk zien hoe het er uit ziet.
![[Afbeelding: e-grenspaal-rodenrijt.jpg]](https://i.postimg.cc/qqzr5nSM/e-grenspaal-rodenrijt.jpg)
Het spatscherm is op maat geknipt uit een polypropyleen map. De twee helften zijn aan de randen met de gaatjeskniptang voorzien van kleine gaatjes ongeveer om de centimeter, en dan met nylondraad (een oude E-snaar) tegen elkaar aan genaaid. Dit had ik eerst zo strak gedaan dat er bij een rit in een stevige regenbui een bodempje water in bleef staan. Daarna heb ik het iets losser gemaakt zodat water dat er in druipt er weer uit kan lopen.
Ik ben er niet volledig tevreden mee, ik wil eigenlijk een soort kettingkast construeren om de hele bende heen. Daar ben ik nog op aan het puzzelen.
Ik vind zo'n traditioneel open derailleursysteem kwa gevoeligheid voor vuil echt een crime. Een systeem bedacht voor en door mooiweerfietsers. En maar smeermiddelen lozen in de natuur, al die derailleurfietsers. In vergelijking met gemotoriseerd verkeer zijn die smeermiddellozingen van derailleurfietsers waarschijnlijk betrekkelijk verwaarloosbaar, maar het stoort me toch.
Maar ja, derailleursystemen schijnen na versnellingsloze systemen toch verreweg de meest efficiente aandrijving te geven, en het is relatief makkelijk zelf te onderhouden, en onderdelen ervoor zijn goed verkrijgbaar. Daarom gebruik ik het ook ondanks de nadelen.
Ik experimenteer al een tijd lang met een spatscherm waarmee de hele derailleur is ingepakt. Ik heb de indruk dat de laatste versie, eind afgelopen zomer gemaakt, redelijk goed werkt om de ketting af te schermen van opspattende vuiligheid. Mijn ketting lijkt minder snel vies te worden, en dat spatscherm zit na een rit bij nat weer echt vol met rotzooi.
Ik vermoed dat het spatscherm ook bij droog weer helpt om opdwarrelend stof uit de ketting te houden.
Op deze foto uit november kun je redelijk zien hoe het er uit ziet.
![[Afbeelding: e-grenspaal-rodenrijt.jpg]](https://i.postimg.cc/qqzr5nSM/e-grenspaal-rodenrijt.jpg)
Het spatscherm is op maat geknipt uit een polypropyleen map. De twee helften zijn aan de randen met de gaatjeskniptang voorzien van kleine gaatjes ongeveer om de centimeter, en dan met nylondraad (een oude E-snaar) tegen elkaar aan genaaid. Dit had ik eerst zo strak gedaan dat er bij een rit in een stevige regenbui een bodempje water in bleef staan. Daarna heb ik het iets losser gemaakt zodat water dat er in druipt er weer uit kan lopen.
Ik ben er niet volledig tevreden mee, ik wil eigenlijk een soort kettingkast construeren om de hele bende heen. Daar ben ik nog op aan het puzzelen.
Ik vind zo'n traditioneel open derailleursysteem kwa gevoeligheid voor vuil echt een crime. Een systeem bedacht voor en door mooiweerfietsers. En maar smeermiddelen lozen in de natuur, al die derailleurfietsers. In vergelijking met gemotoriseerd verkeer zijn die smeermiddellozingen van derailleurfietsers waarschijnlijk betrekkelijk verwaarloosbaar, maar het stoort me toch.
Maar ja, derailleursystemen schijnen na versnellingsloze systemen toch verreweg de meest efficiente aandrijving te geven, en het is relatief makkelijk zelf te onderhouden, en onderdelen ervoor zijn goed verkrijgbaar. Daarom gebruik ik het ook ondanks de nadelen.