03-Dec-2017, 03:12 PM
(27-Nov-2017, 07:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik refereerde niet aan de manier van meten, maar aan het wel/niet onbelast of belast moeten meten.
Bij de Alleweder wordt aanbevolen om belast te meten.
De mannen van velomobiel.nl hebben mij overtuigd van het feit dat dit bij de moderne velomobielen niet meer nodig is. Hun uitleg is voor mij te technisch, maar ik ga ervan uit dat hun verhaal klopt.
Ik kreeg bij Velomobiel het advies om zo mogelijk altijd belast te meten. Dus met rijder en bagage. Ook de Questrijder Wim Schermer meet zo. Het liefst met een laser meting.
Omdat de spoed van M6 metrisch 1 mm is en je de kogelkop volledig met draaien, kan bij twijfel voor de afstelling, belast meten van belang zijn voor de keus 1 spoed minder of meer.
http://wimschermer.blogspot.nl/2011/05/l...oring.html