Dat belast meten gold voor alle velomobielen. Omdat je belast rijdt en de voorwielophanging zich zet naar de totale belasting. Dus niet alleen voor de Alleweder.
Velomobiel houdt een tolerantie aan van 3 mm op de sporing. Toe- of uitspoor. Dat is erg royaal. Kan niet anders, omdat 1 winding van de spoorstang, al 1 mm verschil maakt op de spoorstang-armen van 100 mm, met gevolg circa 2 mm uitslag geeft op de sporing van 406 ETRTO velgen. Het gevolg is een meetbaar verschil van 4 mm tussen voor- en achterzijde op de velg.
Je kunt dit verschil compenseren door een correctie op de wieldraagarmen. Bijvoorbeeld een kwart slag op beide armen compenseert 0,625 mm t.o.v. de 1 mm op de spoorstang.
Je kunt het velomobiel nog nauwkeuriger belast meter afstellen met een spoorstang met linkse en rechtse draad. Dan hoef je niet te stoeien met correcties op wieldraagarmen.
http://pdrond.blogspot.nl/2013/08/sporin...obiel.html
Aangezien de voorwielen "getrokken" wielen zijn, kun je beter een afstellen op een gering toespoor, dan uitspoor. Hoe nauwkeuriger, hoe beter. In stuurgedrag, bandenslijtage en minder trapenergie verlies.
Nogmaals. Ik hou van nauwkeurigheid en meet de sporing met twee profielen of reien op de velgen. Kun je gemakkelijk zien wat het verschil in sporing is, onbelast en belast. Wat een ander doet, haal ik m'n schouders voor op. Al gaat ie er op zijn buik in liggen.
Velomobiel houdt een tolerantie aan van 3 mm op de sporing. Toe- of uitspoor. Dat is erg royaal. Kan niet anders, omdat 1 winding van de spoorstang, al 1 mm verschil maakt op de spoorstang-armen van 100 mm, met gevolg circa 2 mm uitslag geeft op de sporing van 406 ETRTO velgen. Het gevolg is een meetbaar verschil van 4 mm tussen voor- en achterzijde op de velg.
Je kunt dit verschil compenseren door een correctie op de wieldraagarmen. Bijvoorbeeld een kwart slag op beide armen compenseert 0,625 mm t.o.v. de 1 mm op de spoorstang.
Je kunt het velomobiel nog nauwkeuriger belast meter afstellen met een spoorstang met linkse en rechtse draad. Dan hoef je niet te stoeien met correcties op wieldraagarmen.
http://pdrond.blogspot.nl/2013/08/sporin...obiel.html
Aangezien de voorwielen "getrokken" wielen zijn, kun je beter een afstellen op een gering toespoor, dan uitspoor. Hoe nauwkeuriger, hoe beter. In stuurgedrag, bandenslijtage en minder trapenergie verlies.
Nogmaals. Ik hou van nauwkeurigheid en meet de sporing met twee profielen of reien op de velgen. Kun je gemakkelijk zien wat het verschil in sporing is, onbelast en belast. Wat een ander doet, haal ik m'n schouders voor op. Al gaat ie er op zijn buik in liggen.