13-Dec-2017, 10:00 AM
De laatste tijd heb ik last van zogenaamde "trike kriebels". Heel vervelend Je kent dat wel, zo'n dingetje in je achterhoofd dat maar blijft broeden... Toen ik aan het kijken was voor mijn eerste ligfiets heb ik ook een (ondersteunde) trike getest en dat was toch eigenlijk wel heel erg leuk... Dus langzaamaan begin het idee vorm te krijgen dat ik er wel een trike bij zou willen. Gewoon voor de fun. Heb helaas geen geldboom in de tuin dus het moet ook een beetje betaalbaar blijven. Een nieuwe HP Scorpion o.i.d. zit er dus niet in. Dus ik ben een beetje aan het rondkijken naar wat ik dan zou willen en heb ook al contact gehad met o.a. Jouta en Maia.
Ik zou een lage, sportieve trike willen. Zonder m.i. overbodige zaken als spatborden, rekken etc. Eenvoudig en strakke lijnen. Geveerd is niet perse nodig. Het mooiste vind ik een trike met gelijke wielen (dus 3 x 20 inch of zo). Trikes die ik qua uiterlijk mooi (en niet ontzettend duur zijn) vind zijn bijvoorbeeld KMX, AZUB T-tris en HP Gekko. Van KMX kan ik ook een frame-kit kopen en op basis daarvan zelf mijn fiets opbouwen. Dat lijkt me als fervent knutselaar ook wel wat. Helemaal zelf bouwen lijkt me ook leuk maar op dit moment, ook vanwege andere prioriteiten, een brug te ver.
Ik ga binnenkort zeker eens kijken bij Jouta en Maia en ga dan ook een dag een trike huren om een lange rit te maken. Wie weet kom ik dan toch op iets heel anders uit..
En ik heb ook nog wat vragen aan de ervaren trike rijders hier:
Erik
Ik zou een lage, sportieve trike willen. Zonder m.i. overbodige zaken als spatborden, rekken etc. Eenvoudig en strakke lijnen. Geveerd is niet perse nodig. Het mooiste vind ik een trike met gelijke wielen (dus 3 x 20 inch of zo). Trikes die ik qua uiterlijk mooi (en niet ontzettend duur zijn) vind zijn bijvoorbeeld KMX, AZUB T-tris en HP Gekko. Van KMX kan ik ook een frame-kit kopen en op basis daarvan zelf mijn fiets opbouwen. Dat lijkt me als fervent knutselaar ook wel wat. Helemaal zelf bouwen lijkt me ook leuk maar op dit moment, ook vanwege andere prioriteiten, een brug te ver.
Ik ga binnenkort zeker eens kijken bij Jouta en Maia en ga dan ook een dag een trike huren om een lange rit te maken. Wie weet kom ik dan toch op iets heel anders uit..
En ik heb ook nog wat vragen aan de ervaren trike rijders hier:
- Opvouwbaarheid: sommige trikes zijn opvouwbaar. Ik zie het voordeel daar op zich wel van in al neem ik mijn ligfiets zelfden mee met de auto (i.t.t. mijn gewone fietsen). Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is om een vouwbare fiets te hebben. Vouwen jullie je trike vaak op? En zo niet, neem je hem dan wel eens op een andere wijze mee in/op de auto?
- Woon-werk verkeer: ik zou mijn trike vast ook weleens willen gebruiken voor woon-werk. Stalling is geen probleem op mijn werk maar ik vraag me af hoe het rijden met een trike door de stad is. Mijn ww route is ca 15 km door de polder en 7 km dwars door Breda (ik werk in het centrum). Met de gewone ligger is inhalen in de stad vaak al tricky met de vele scholieren etc., met een trike lijkt me dat helemaal niet te doen... Of valt dat mee? Ik denk dat VM rijders hier trouwens dezelfde problemen hebben (dan wel geen problemen...)
- Snelheid: wat is de gemiddelde snelheid die ik van een trike kan verwachten? Ik ben zeker geen racer maar hou wel van lekker doorrijden op mijn eigen tempo. Op mijn, relatief zware winter MTB (ca. 15 kg) is mijn langdurig gemiddelde 25 km/u, op mijn single speed, racefiets en Shockproof ligt dat wat hoger, ca. 27 km/u. Is een gemiddelde van ca. 25 ook haalbaar op een trike of ligt dat toch een stuk lager?
- Directe vs indirecte besturing: een KMX heeft directe besturing en andere trikes juist weer niet. Ik heb daar al het nodige over gelezen, echt zo'n discussie waar je alleen maar uitkomt door beide varianten te proberen denk ik. Maar desondanks ben ik nieuwsgierig naar jullie mening hierover
Erik