15-Dec-2017, 10:03 AM
(15-Dec-2017, 08:12 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power. Niet elke ligfiets is een racefiets, zeker de mijne niet en ik fiets elke dag met mijn tas, waarin ook geregeld overbodige spullen zitten. Toch is mijn ligfiets nog steeds lichter dan een velomobiel. De tas is het zwaarst als ik er twee bidons met water in doe. Dat water weegt, zeg. Overigens heeft een lagere snelheid ook voordelen. Als ik voetgangers, honden, ruiters en andere fietsers passeer, probeer ik dat te doen op gepaste snelheid. Met een lagere kruissnelheid kost dat minder potentiële energie dan met een hogere.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben ook nog steeds sneller op een racefiets dan met de velomobiel, maar dat geldt maar voor beperkte afstanden ;-). Als ik 200 km moet fietsen ben ik met mijn velomobiel wel sneller dan met de racefiets. Want dan moet ik 3x ergens stoppen om te eten in te slaan. Met de velomobiel kan ik genoeg eten meenemen zonder dat ik daarvoor snelheid inlever en verbruik ik uiteindelijk zelfs minder energie per kilometer. Dus het ligt aan je dagdoel wat efficienter is. En de totale tijd die je kwijt wil zijn vs de rijsnelheid die je wil kunnen halen. Als gewicht gaat tellen zoals in de bergen ben je uiteraard met een lichtere fiets altijd in het voordeel. Maar in Nederland is dat verwaarloosbaar.