15-Dec-2017, 12:30 PM
(15-Dec-2017, 12:09 PM)Wim -de roetsende schreef:(15-Dec-2017, 08:12 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power.
Dat kan bijna geen moderne velomobiel zijn.
Of de wielen van deze vm moeten ernstig uitgelijnd worden
Hoe zwaar is zijn vm? Mijn XS was 29kg, de DF 25kg.
Met bijna geen inspanning fiets ik in een vm 20km/u. Een klein beetje trappen levert een snelheid van 25km/u op. Een beetje doortrappen: 30km/u. Iets serieuzer doortrappen 35km/u. Echt doortrappen: 40km/u. Echt even losgaan: 45km/u. Onbeheerst knallen: 50km/u.
Even voor de duidelijkheid: ik ben een zeer middelmatige fietser, heb weinig vermogen en een laag HB.
Ik reed in mijn gloednieuwe Strada in het begin ook niet sneller dan 20 km/h. Als je onder een bepaald vermogen zit rij je wel degelijk OOK langzaam met een velomobiel. Ik zeg altjid een vm is op een vlakke weg al rijdende, vergelijkbaar met een 25 km/h ondersteunde fiets. Wat jij kan trappen tot 25 km/h op een fiets met de ondersteuningvariant tot 25 km/h is ook wat je ongeveer zal rijden in een velomobiel met hetzelfde vermogen. Het voordeel van de vm is alleen dat je niet na een paar uur je fiets weer moet opladen ;-) (als je daar tenminste op getraint bent whahaha) en alles wat je aan vermogen boven die 25 km/h trapt is veel efficienter omgezet in snelheid door de stroomlijn.
Met andere woorden, iemand met absoluut weinig vermogen (zeg rond de 20 km/h of langzamer op een racefiets). Zal het gewicht van de velomobiel parten gaan spelen. Dit zal of getraind moeten worden, of gewoon niet de juiste fiets zijn voor deze persoon. Dit gaat niet over conditie maar puur de maximale kracht die jij in je benen hebt. Van een velomobiel rijden ben ik bijvoorbeeld 5 km/h sneller geworden op een racefiets. En ik denk dat ik met een DF of Quest XS ook nog een behoorlijk pak sneller kan zijn nu ik wat meer vermogen heb. Dus het ligt er ook maar aan in welke velomobiel je rijdt hoe groot het verschil kan worden.
Maar terugkomend op het onderwerp. Het gaat bij deze uitvinding dus niet alleen om gewicht, maar om praktische opbergruimte waarbij de stroomlijn minder nadeel heeft van wat je meeneemt. En in dat geval is een velomobiel natuurlijk wel veel efficienter dan een racefiets. En een bagagerekje achterop je racefiets haalt je fiets echt helemaal uit evenwicht en daar ga je heel veel snelheid mee inleveren, ik spreek uit ervaring!