24-Jan-2023, 12:55 PM
(24-Jan-2023, 12:29 PM)twilwel schreef: Nou, ik kijk net op de site van Velomobileworld en alle velomobielen die zogenaamd uit produktie zouden zijn genomen staan er nog.Weer, waarschijnlijk. De QV is ook een tijd weg geweest van de site. Laten we die dus inderdaad maar met een korrel zout nemen
(24-Jan-2023, 12:29 PM)twilwel schreef: Dat de SL uit produktie zou worden genomen lijkt me erg onwaarschijnlijk want Helge Herrmann van Velowerk heeft een jongeman aangetrokken die zeer goed is met vormen en lamineren en deze doet werk aan de ontwikkeling van de Milans.Je zit zeker dichter bij het vuur dan ik en vele anderen hier, dus wat mij betreft is dit heel goed nieuws! Blijft de SL dan wel bij Velomobile World in productie?
(24-Jan-2023, 12:29 PM)twilwel schreef: Dat SL en Bülk elkaar beconcurreren staat natuurlijk wel vast. Dat in de Bülk iemand met bredere schouders past is ook Helge niet ontgaan natuurlijk en ik heb gezien dat er voorbereidingen zijn om een verbreding in de SL mal te maken voor breedgeschouderden. Maar zoiets heeft tijd nodig. Het is eigenlijk heel erg jammer dat Jens en Helge elkaar beconcurreren met zeer gelijksoortige velomobielen, maar er zijn redenen voor dat dat zo gekomen is. Redenen waar ik echter beslist niet over uit ga wijden.Zeker zonde, en ze snoepen echt wel wat van elkaars markt af, maar ik denk dat het twee heel verschillende fietsen zijn, en dat voor beide gewoon ruimte is in de markt. De Bülk is nu even superpopulair, die wind gaat wel weer liggen en dan bestaan ze gewoon naast elkaar. Gold destijds ook voor A7/DF.
Suggestie van deze stuurman aan wal: Om de SL dan ook geschikt te maken voor bredere schouders is wat mij betreft niet de juiste richting. Het ontwerp is op dit moment gewoon niet geschikt voor fors gebouwde personen, wat dat betreft zitten er in het Milan-ontwerp sowieso een paar missertjes.
Ik heb bijvoorbeeld echt niet zo'n hele forse bovenbenen, maar in een SL raak ik het stuur en de buitenkant als ik m'n been strek (tenzij ik in het luchtledige trap, dan past het net). Tenzij ik héél erg korte cranks monteer raken m'n knieën de bovenrand (dat had ik in de GT in mindere mate overigens ook, met 150mm cranks was er maar een paar mm speling).
Als je het mij vraagt kan de SL voor iemand die er goed in past nog steeds de betere keuze zijn. Er wordt door veel mensen gezegd dat de Bülk minstens even snel is, maar eerlijk gezegd geloof ik het niet helemaal. Heb meer het gevoel dat ie tussen de GT en de SL in zit qua tempo; dit op basis van eigen ervaringen en metingen die ik van anderen zie. Afhankelijk van je bouw biedt ie fors meer ruimte dan de Milan GT, en dat in een kortere fiets die in de praktijk ook nog eens sneller is. Heel knap gedaan.
(24-Jan-2023, 12:29 PM)twilwel schreef: Wat ik erg mooi vind om te zien is dat zulke oude modellen als Quest, MilanGT en SL nog steeds populair zijn. Door steeds de modellen verder te blijven perfectioneren zijn ze nog steeds helemaal up-to-date. Ze zijn nu veel onderhoudsvriendelijker en nog wat efficiënter bij dezelfde uiterlijke vorm.Da's inderdaad ook fraai! En als ik zie hoe hard sommigen rijden met een Quest carbon, dan zie je dat Allert meer 25 jaar geleden al heel dicht bij het maximaal haalbare zat qua stroomlijn. Mooi, want de keuze voor de voor jou juiste velomobiel wordt daarmee steeds meer een zaak van details en persoonlijke smaak.