26-Jan-2023, 06:04 PM
Ik kom heel vaak situaties tegen in het ontwerp van (brom-)fietspaden waar totaal niet over nagedacht is. Het is zelfs zo erg dat juist dat onderdeel van mijn reden is om graag op de weg te rijden. Want zou zo'n kromme bocht in een weg in Nederland zitten, dan zou er zéker een bord bij staan dat aangeeft dat er een gekke bocht aan komt. In dit geval staat er gewoon een bord dat er een fietspad begint. Als er een auto achter je zit te dringen en je wil daar vlot het fietspad op rijden klap je met je velomobiel als je een beetje pech hebt met volle vaart op die totaal onnodige hobbel.
En op die N989 ook: Dat verlegde fietspad dient alvast geen enkel nut, de bocht wat beter ontwerpen was meer dan voldoende geweest. En als je een brede, lange driewielfiets hebt (bijvoorbeeld een Babboe Big bakfiets), hoef je maar een beetje fout te sturen om die bocht na de oversteek niet te halen. Gevolg: Je staat met een deel van je fiets op het wegdek.
Laat me er nog eentje aan toevoegen:
Hier een stukje van de route naar één van mijn klanten. Het gaat om de rijrichting met de zwarte Volvo mee, maar als je 'm omdraait zit er een grote vrachtwagen in beeld en kan je dus niets zien. Het gaat me om het feit dat precies op dat punt het bromfietspad verandert in een fietspad. Mensen op een brommer moeten dus vlak na een vluchtheuvel buiten de bebouwde kom invoegen op een provinciale weg waar net de snelheidslimiet veranderd is van 60 naar 50. Er is geen enkele vorm van invoegstrook of opstelplaats, dankzij die vluchtheuvel komen auto's ook nog eens vaak gevaarlijk ver naar rechts (dus je wil er sowieso niet stilstaan), en de meesten rijden er alles behalve 60. Laat staan 50. Sterker nog: Kijk een paar honderd meter verder, daar staat een bord dat de snelheid meet vlák voor de bebouwde kom begint, en de vrachtwagen die hier nog in de weg zit rijdt daar 54 km/h Het bord is overigens behoorlijk nauwkeurig, geeft vaak zelfs een kilometer minder aan dan mijn GPS.
Laten we de humor er maar van inzien - it's funny because it's true:
upload photo
En op die N989 ook: Dat verlegde fietspad dient alvast geen enkel nut, de bocht wat beter ontwerpen was meer dan voldoende geweest. En als je een brede, lange driewielfiets hebt (bijvoorbeeld een Babboe Big bakfiets), hoef je maar een beetje fout te sturen om die bocht na de oversteek niet te halen. Gevolg: Je staat met een deel van je fiets op het wegdek.
Laat me er nog eentje aan toevoegen:
Hier een stukje van de route naar één van mijn klanten. Het gaat om de rijrichting met de zwarte Volvo mee, maar als je 'm omdraait zit er een grote vrachtwagen in beeld en kan je dus niets zien. Het gaat me om het feit dat precies op dat punt het bromfietspad verandert in een fietspad. Mensen op een brommer moeten dus vlak na een vluchtheuvel buiten de bebouwde kom invoegen op een provinciale weg waar net de snelheidslimiet veranderd is van 60 naar 50. Er is geen enkele vorm van invoegstrook of opstelplaats, dankzij die vluchtheuvel komen auto's ook nog eens vaak gevaarlijk ver naar rechts (dus je wil er sowieso niet stilstaan), en de meesten rijden er alles behalve 60. Laat staan 50. Sterker nog: Kijk een paar honderd meter verder, daar staat een bord dat de snelheid meet vlák voor de bebouwde kom begint, en de vrachtwagen die hier nog in de weg zit rijdt daar 54 km/h Het bord is overigens behoorlijk nauwkeurig, geeft vaak zelfs een kilometer minder aan dan mijn GPS.
Laten we de humor er maar van inzien - it's funny because it's true:
upload photo