30-Jan-2023, 12:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jan-2023, 12:33 AM door Jeroen S.)
Dat soort bochtjes, eigenlijk zijn het gewoon hoeken, het is gewoon bedroevend. Je ziet dan ook vaak dat de Fietsers de boel gaan afsnijden, er ontstaan geitenpaadjes door het gras, of je houdt je dus maar effe niet aan de regels omdat het gevaarlijk is om dat wel te doen. Ook erg vervelend, als je ergens rijdt waar je de weg niet kent, met enige snelheid en dan door zo'n wegconstructie verrast worden. Je zou zo op een stoeprand klappen, er vanaf stuiteren zoals Bennie, gewoon omdat de situatie zo gevaarlijk is dat geen nadenkend mens zo iets idioots zou bedenken.
o.k. ik snap dat het in sommige gevallen wel de goden verzoeken is om de fietsers vrije baan te geven, zo is er in het dorp waar ik werk een fietspadje wat van een hoge fietsbrug af komt, en dan haaks uitmond op de grote doorgaande straat in het dorp. Er is daar alleen dat fietspad, prachtig met boompjes en groen erlangs, dus niet opvallend. Ook de route terug van een middelbare school. Dat daar dan een hekje staat onderaan de bult om de snelheid eruit te halen, kan ik begrijpen. Overigens kan de jeugd daar wel gewoon door met de fiets, zonder afstappen, maar niet met 30.
Overigens negeer ik dagelijks een verplicht fietspad, met name vanwege het onoverzichtelijke vervolg dwars door de woonwijken. Ik rijd maar over de brede weg op het industrieterrein, alsof ik dat eerste bordje even gemist heb. Moet daar wel opletten op verkeer van rechts, want het is geen voorrangsweg, hoewel ie 2x zo breed is als de zijstraten. Op de terugweg zit er ook zo'n .UT 90 graden bochtje waar ik met de VM zelfs vastloop. Als ik die kant op ga, net als de gewone fietsers iets eerder op de hoofdrijbaan ( leve de fietssuggestiestrook) en dan 10 meter spookrijden op het 1 richting fietspad links. Wat na 10 meter 2 richtingen wordt, want dan komt het verkeer via die knik er ook bij.
De alternatieve terugweg is langs een grote basisschool, waar om 17.10 uur alleen nog een paar kindjes van de BSO worden gehaald. Dan is het fietspad prima te doen. In de ochtend om 8.20 uur moet je niet over het enige fietspad naar een basisschool met meer dan 200 leerlingen willen. Vooral niet als je dan het 2 richtingen pad als enige de andere kant op wilt rijden.
Het kost enige gewenning, maar inmiddels rijd ik heen dus anders als terug. Een 3e alternatief wat ik met de ligfiets 10 jaar prima vond, heeft ook erg veel nare haakse bochten enzo. Een stukje van ongeveer 500 meter remt me daar met de VM zoveel af dat ik sneller die andere route die 1 km langer is, kan fietsen. Prima met een lage lichte fiets te doen, niet als je met een velomobiel van 35 kilo in 500 meter 3x vanuit stilstand mag optrekken. ( in de wetenschap dat je 100 meter verder weer mag stoppen)
o.k. ik snap dat het in sommige gevallen wel de goden verzoeken is om de fietsers vrije baan te geven, zo is er in het dorp waar ik werk een fietspadje wat van een hoge fietsbrug af komt, en dan haaks uitmond op de grote doorgaande straat in het dorp. Er is daar alleen dat fietspad, prachtig met boompjes en groen erlangs, dus niet opvallend. Ook de route terug van een middelbare school. Dat daar dan een hekje staat onderaan de bult om de snelheid eruit te halen, kan ik begrijpen. Overigens kan de jeugd daar wel gewoon door met de fiets, zonder afstappen, maar niet met 30.
Overigens negeer ik dagelijks een verplicht fietspad, met name vanwege het onoverzichtelijke vervolg dwars door de woonwijken. Ik rijd maar over de brede weg op het industrieterrein, alsof ik dat eerste bordje even gemist heb. Moet daar wel opletten op verkeer van rechts, want het is geen voorrangsweg, hoewel ie 2x zo breed is als de zijstraten. Op de terugweg zit er ook zo'n .UT 90 graden bochtje waar ik met de VM zelfs vastloop. Als ik die kant op ga, net als de gewone fietsers iets eerder op de hoofdrijbaan ( leve de fietssuggestiestrook) en dan 10 meter spookrijden op het 1 richting fietspad links. Wat na 10 meter 2 richtingen wordt, want dan komt het verkeer via die knik er ook bij.
De alternatieve terugweg is langs een grote basisschool, waar om 17.10 uur alleen nog een paar kindjes van de BSO worden gehaald. Dan is het fietspad prima te doen. In de ochtend om 8.20 uur moet je niet over het enige fietspad naar een basisschool met meer dan 200 leerlingen willen. Vooral niet als je dan het 2 richtingen pad als enige de andere kant op wilt rijden.
Het kost enige gewenning, maar inmiddels rijd ik heen dus anders als terug. Een 3e alternatief wat ik met de ligfiets 10 jaar prima vond, heeft ook erg veel nare haakse bochten enzo. Een stukje van ongeveer 500 meter remt me daar met de VM zoveel af dat ik sneller die andere route die 1 km langer is, kan fietsen. Prima met een lage lichte fiets te doen, niet als je met een velomobiel van 35 kilo in 500 meter 3x vanuit stilstand mag optrekken. ( in de wetenschap dat je 100 meter verder weer mag stoppen)