Frank,
Je hebt gelijk. Het is bijzonder irritant. Knipperende verlichting is alle toegestaan voor richtingaanwijzers en op motorvoertuigen als waarschuwingslicht. Ik rij nooit achter een fiets met knipperend achterlicht. Of er voorbij of ik laat een ruimte vallen van circa 500 meter.
Bovendien is knipperende verlichting en alle niet wettelijke verlichting gevaarlijk. Ook wel “kerstboomverlichting” genoemd. Medeweggebruikers blijven langer kijken naar dat aandachtspunt. En waar je naar kijkt, rij je naar toe. De kans dat een inhalende bestuurder te laat uitwijkt is zeker aanwezig.
Vooral op 80 en 60 km wegen, zonder fietspaden, rij je het veiligst als de de voorgeschreven verlichting en reflectie voert op je fiets. Dat dient een drieledig doel. Om zelf te zien, om gezien te worden en om herkent te worden als soort weggebruiker.
Je hebt gelijk. Het is bijzonder irritant. Knipperende verlichting is alle toegestaan voor richtingaanwijzers en op motorvoertuigen als waarschuwingslicht. Ik rij nooit achter een fiets met knipperend achterlicht. Of er voorbij of ik laat een ruimte vallen van circa 500 meter.
Bovendien is knipperende verlichting en alle niet wettelijke verlichting gevaarlijk. Ook wel “kerstboomverlichting” genoemd. Medeweggebruikers blijven langer kijken naar dat aandachtspunt. En waar je naar kijkt, rij je naar toe. De kans dat een inhalende bestuurder te laat uitwijkt is zeker aanwezig.
Vooral op 80 en 60 km wegen, zonder fietspaden, rij je het veiligst als de de voorgeschreven verlichting en reflectie voert op je fiets. Dat dient een drieledig doel. Om zelf te zien, om gezien te worden en om herkent te worden als soort weggebruiker.