03-Feb-2023, 11:27 PM
Yep de twee kleine schroefjes bepalen de maximale uitslag naar links en naar rechts, ieders 1 kant.
Zet em eerst maar eens op het kleinste tandwieltje rechts. Dan op het oog de derailleur zo instellen dat het derailleurwieltje net iets verder naar rechts zit, 1-2 mm ofzo. Kan met de kabel nog los. ( dat moet dan met het schroefje H of L, dat vergeet ik steeds) De H staat voor High en de L voor Low. Maar het laagste kransje is de High gear ?) maar je zou vrij snel de beweging moeten zien, anders heb je de verkeerde stelschroef. Vervolgens de grootste proberen. Daar moet de ketting wel op willen. Daar moet het stelschroefje zorgen dat de ketting niet tussen het grootste tandwiel en de spaken valt. Derailleur wieltje er recht onder, en dan een beetje naar links ruimte geven. Heel voorzichtig en langzaam proberen dat ie er niet naast kan, anders het schroefje verdraaien zodat het niet meer lukt om de ketting eroverheen te drukken met de derailleur.
Nu valt de ketting er links niet meer af, en rechts wil de ketting nog wel op het kleinste kransje.
Vervolgens de kabel instellen. Zorg eerst dat alles goed vast zit, en dat er geen speling meer zit, paar keer heen en weer schakelen, zodat de kabel goed in alle dopjes zit, alle speling uit het systeem is. Ketting op het allerkleinste kransje, kabeltje weer even los maken. Dat schroefje op de derailleur helemaal indraaien. Meestal is het een plastic buitenkantje waarin een veertje en een metalen hol schroefje zit. Als je heel lang de verkeerde kan op draait, komt het metalen schroefje eruit zetten, de andere kant op is indraaien, rechtsom.
Even met een tangetje de binnenkabel straktrekken en klemmen. Als het goed is loopt alles dan prima op het kleinste kransje. Zoniet, even bijstellen met het stelschoefje H of L.
Nu komt de truc! Dat kleinste kransje komt niet zo precies, want hij valt er toch niet rechts naast en links zit versnelling nr2. Je moet hem nu met 1 klikje op versnelling 2 zetten en dan kijken of het derailleurwieltje exact onder het tweede kransje staat. Staat het wieltje te ver naar rechts, dan het kabelstelschroefje een slag uitdraaien. Nogmaals checken, zonodig nog 1 slag uitdraaien. Indraaien is vrijwel nooit nodig, omdat er altijd nog wel een pietsje rek in zo'n lange kabel zit.
succes.
Zet em eerst maar eens op het kleinste tandwieltje rechts. Dan op het oog de derailleur zo instellen dat het derailleurwieltje net iets verder naar rechts zit, 1-2 mm ofzo. Kan met de kabel nog los. ( dat moet dan met het schroefje H of L, dat vergeet ik steeds) De H staat voor High en de L voor Low. Maar het laagste kransje is de High gear ?) maar je zou vrij snel de beweging moeten zien, anders heb je de verkeerde stelschroef. Vervolgens de grootste proberen. Daar moet de ketting wel op willen. Daar moet het stelschroefje zorgen dat de ketting niet tussen het grootste tandwiel en de spaken valt. Derailleur wieltje er recht onder, en dan een beetje naar links ruimte geven. Heel voorzichtig en langzaam proberen dat ie er niet naast kan, anders het schroefje verdraaien zodat het niet meer lukt om de ketting eroverheen te drukken met de derailleur.
Nu valt de ketting er links niet meer af, en rechts wil de ketting nog wel op het kleinste kransje.
Vervolgens de kabel instellen. Zorg eerst dat alles goed vast zit, en dat er geen speling meer zit, paar keer heen en weer schakelen, zodat de kabel goed in alle dopjes zit, alle speling uit het systeem is. Ketting op het allerkleinste kransje, kabeltje weer even los maken. Dat schroefje op de derailleur helemaal indraaien. Meestal is het een plastic buitenkantje waarin een veertje en een metalen hol schroefje zit. Als je heel lang de verkeerde kan op draait, komt het metalen schroefje eruit zetten, de andere kant op is indraaien, rechtsom.
Even met een tangetje de binnenkabel straktrekken en klemmen. Als het goed is loopt alles dan prima op het kleinste kransje. Zoniet, even bijstellen met het stelschoefje H of L.
Nu komt de truc! Dat kleinste kransje komt niet zo precies, want hij valt er toch niet rechts naast en links zit versnelling nr2. Je moet hem nu met 1 klikje op versnelling 2 zetten en dan kijken of het derailleurwieltje exact onder het tweede kransje staat. Staat het wieltje te ver naar rechts, dan het kabelstelschroefje een slag uitdraaien. Nogmaals checken, zonodig nog 1 slag uitdraaien. Indraaien is vrijwel nooit nodig, omdat er altijd nog wel een pietsje rek in zo'n lange kabel zit.
succes.