10-Feb-2023, 12:11 PM
Ik voel me toch even geroepen een tegengeluid te geven, maar niet zonder eerst toe te geven dat geen enkele auto goed voor het milieu is uiteraard. Dit betwist ik dus niet.
Maar toch wat commentaren, mede uit eigen ervaring als EV rijder (als ik niet met de Quest ga )
Bij een fossiele brandstofauto is dit natuurlijk ook: plastic, staal, etc etc is gewoon gelijk. Gedurende de totale levensduur van een EV wordt de extra vervuiling (van de accuproductie, neem ik aan dat je bedoelt) van de productie ten opzichte van een diesel- of benzineauto meen ik ruimschoots goed gemaakt. Het uitstoten van CO2 is in principe na de productie gedaan. Bij een fossiele brandstof auto gaat dat tot >20 jaar na de productie gestaag door. Elke KM weer. Is een EV dan goed voor het milieu? Nee, maar wel beter dan veel alternatieven (De VM natuurlijk uitgezonderd ). Bovendien door veel minder bewegende delen, slijt een EV minder snel en kan, in theorie, langer mee.
Ik neem voor het gemak aan dat je zelf geen EV hebt, want dit klopt vooralsnog niet. Ik heb zelf een Nissan Leaf EV uit 2015, tweedehands gekocht en de batterij is nog >80% gezond, nu 8 jaar later. Ik hoor en lees vooral dat accu's langer meegaan dan gedacht. De Prius van Toyota had eind jaren 90 al een accupakketje. Die schijnen ook nog steeds prima te werken. Het is nieuwe techniek, er zijn altijd excessen van accupakketten die snel de geest geven (veelal mishandeld door een leaserijder die zelf de reparatiekosten niet hoeft te betalen). Ik hoor echter ook wel eens over nieuwe benzineauto's die er veel te snel mee ophouden. Of televisies. Elke product heeft soms een maandagochtendmodel ertussen zitten. Maar het is niet zo dat EVs aan de lopende band 5 jaar na oplevering een nieuw accupakket nodig hebben.
Snelladers als Fastned claimen 100% groene stroom te gebruiken. Ik kan mij ook voorstellen dat EV rijders (zoals ikzelf) ook eerder geneigd zijn thuis groene stroom af te nemen (aanname, maar ik denk niet dat ik er dan ver vanaf zit). Ikzelf laad zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen. Ik vraag me dan ook af waar jouw idee vandaan komt dat het 'veelal gewone (grijze?) stroom zou zijn?
Tot slot wat algemene gedachten: ja, een EV is ook niet goed voor het milieu, maar wel BETER dan menig alternatief. En ja, ik stoor me ook aan die gigantische E-SUVs die ook in mijn ogen totaal onnodig zijn. Maar stel je voor dat die mensen allemaal de V10 5 liter TDI in hun dikke bak zouden hebben? Dan is de EV versie nog altijd beter. En een 2e hands EV nóg beter. En een VM het summum, maar dat is voor de massa nu eenmaal niet de oplossing...
Ik vind het jammer dat we in Nederland de neiging hebben om op zoek te gaan naar bevestiging van aannames en redenen om niet een stapje in de goede richting te zetten. "Zie je wel: een EV vervuilt ook, dus ik blijf lekker in mijn TDI'tje rijden." Ik ben erg begaan met de planeet en het klimaat (er staat niet voor niks Zero Emission groot op de flank van mijn Quest, en dus ook op mijn auto) en ben van mening dat het nadelen opsommen van de niet perfecte maar nu eenmaal beschikbare alternatieven niet bijdraagt aan de transitie.
En ja: de reclame boys en girls doen het mooier voorkomen dan het is. Het is hun vak. Ik hou er ook niet van, ondanks dat ik er tot niet zo lang geleden in werkzaam was. Het was voor mij een reden om er mee te stoppen. Maar laten we ze vooral hun best laten doen de minst kwade dingen te promoten en zo maar hopen en bidden dat de zeespiegel en meteorologische excessen enigszins behapbaar blijven voor de wereld (want dat die er komen staat wat mij betreft wel vast...)
Maar toch wat commentaren, mede uit eigen ervaring als EV rijder (als ik niet met de Quest ga )
Citaat: met productie vervuiling.
Bij een fossiele brandstofauto is dit natuurlijk ook: plastic, staal, etc etc is gewoon gelijk. Gedurende de totale levensduur van een EV wordt de extra vervuiling (van de accuproductie, neem ik aan dat je bedoelt) van de productie ten opzichte van een diesel- of benzineauto meen ik ruimschoots goed gemaakt. Het uitstoten van CO2 is in principe na de productie gedaan. Bij een fossiele brandstof auto gaat dat tot >20 jaar na de productie gestaag door. Elke KM weer. Is een EV dan goed voor het milieu? Nee, maar wel beter dan veel alternatieven (De VM natuurlijk uitgezonderd ). Bovendien door veel minder bewegende delen, slijt een EV minder snel en kan, in theorie, langer mee.
Citaat:batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn
Ik neem voor het gemak aan dat je zelf geen EV hebt, want dit klopt vooralsnog niet. Ik heb zelf een Nissan Leaf EV uit 2015, tweedehands gekocht en de batterij is nog >80% gezond, nu 8 jaar later. Ik hoor en lees vooral dat accu's langer meegaan dan gedacht. De Prius van Toyota had eind jaren 90 al een accupakketje. Die schijnen ook nog steeds prima te werken. Het is nieuwe techniek, er zijn altijd excessen van accupakketten die snel de geest geven (veelal mishandeld door een leaserijder die zelf de reparatiekosten niet hoeft te betalen). Ik hoor echter ook wel eens over nieuwe benzineauto's die er veel te snel mee ophouden. Of televisies. Elke product heeft soms een maandagochtendmodel ertussen zitten. Maar het is niet zo dat EVs aan de lopende band 5 jaar na oplevering een nieuw accupakket nodig hebben.
Citaat:de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt.
Snelladers als Fastned claimen 100% groene stroom te gebruiken. Ik kan mij ook voorstellen dat EV rijders (zoals ikzelf) ook eerder geneigd zijn thuis groene stroom af te nemen (aanname, maar ik denk niet dat ik er dan ver vanaf zit). Ikzelf laad zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen. Ik vraag me dan ook af waar jouw idee vandaan komt dat het 'veelal gewone (grijze?) stroom zou zijn?
Tot slot wat algemene gedachten: ja, een EV is ook niet goed voor het milieu, maar wel BETER dan menig alternatief. En ja, ik stoor me ook aan die gigantische E-SUVs die ook in mijn ogen totaal onnodig zijn. Maar stel je voor dat die mensen allemaal de V10 5 liter TDI in hun dikke bak zouden hebben? Dan is de EV versie nog altijd beter. En een 2e hands EV nóg beter. En een VM het summum, maar dat is voor de massa nu eenmaal niet de oplossing...
Ik vind het jammer dat we in Nederland de neiging hebben om op zoek te gaan naar bevestiging van aannames en redenen om niet een stapje in de goede richting te zetten. "Zie je wel: een EV vervuilt ook, dus ik blijf lekker in mijn TDI'tje rijden." Ik ben erg begaan met de planeet en het klimaat (er staat niet voor niks Zero Emission groot op de flank van mijn Quest, en dus ook op mijn auto) en ben van mening dat het nadelen opsommen van de niet perfecte maar nu eenmaal beschikbare alternatieven niet bijdraagt aan de transitie.
En ja: de reclame boys en girls doen het mooier voorkomen dan het is. Het is hun vak. Ik hou er ook niet van, ondanks dat ik er tot niet zo lang geleden in werkzaam was. Het was voor mij een reden om er mee te stoppen. Maar laten we ze vooral hun best laten doen de minst kwade dingen te promoten en zo maar hopen en bidden dat de zeespiegel en meteorologische excessen enigszins behapbaar blijven voor de wereld (want dat die er komen staat wat mij betreft wel vast...)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt