10-Feb-2023, 07:52 PM
(10-Feb-2023, 12:11 PM)TimSch schreef: Ik voel me toch even geroepen een tegengeluid te geven, maar niet zonder eerst toe te geven dat geen enkele auto goed voor het milieu is uiteraard. Dit betwist ik dus niet.
Citaat:batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn
Citaat: Ik neem voor het gemak aan dat je zelf geen EV hebt, want dit klopt vooralsnog niet. Ik heb zelf een Nissan Leaf EV uit 2015, tweedehands gekocht en de batterij is nog >80% gezond, nu 8 jaar later. Ik hoor en lees vooral dat accu's langer meegaan dan gedacht. De Prius van Toyota had eind jaren 90 al een accupakketje. Die schijnen ook nog steeds prima te werken. Het is nieuwe techniek, er zijn altijd excessen van accupakketten die snel de geest geven (veelal mishandeld door een leaserijder die zelf de reparatiekosten niet hoeft te betalen). Ik hoor echter ook wel eens over nieuwe benzineauto's die er veel te snel mee ophouden. Of televisies. Elke product heeft soms een maandagochtendmodel ertussen zitten. Maar het is niet zo dat EVs aan de lopende band 5 jaar na oplevering een nieuw accupakket nodig hebben.Ik heb geen rijbewijs, dus geen auto, ook geen electrische. En geen e-bike. Mijn accu's kennis is inderdaad niet gebaseerd op de huidige EV, maar op de E-bikes waar na een paar jaar de accu dood is en er vaak geen vervanging/reparatie mogenlijk leek, (ook dit is aan het verbeteren, weet ik.) Maar het blijft dat accu's een beperkte levensduur hebben en dan vervangen moeten worden.
Citaat:de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt.
Citaat:Snelladers als Fastned claimen 100% groene stroom te gebruiken. Ik kan mij ook voorstellen dat EV rijders (zoals ikzelf) ook eerder geneigd zijn thuis groene stroom af te nemen (aanname, maar ik denk niet dat ik er dan ver vanaf zit). Ikzelf laad zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen. Ik vraag me dan ook af waar jouw idee vandaan komt dat het 'veelal gewone (grijze?) stroom zou zijn?Als ik zeg 'gewone stroom net' bedoel ik het gewone net dat gedeeltelijk gevoed wordt uit groene energie, deels uit gas en kolen centrales en deels uit kern energie die uit Frankrijk ingevoerd wordt.
Toen de NS reclame ging maken dat al hun treinen op wind energie rijden heb ik een berekening gezien waaruit bleek dat op een dag met gemiddelde wind, als alle treinen op wind energie reden er geen wind energie in het net overbleef voor de andere klanten die voor groene energie betalen. Die reclame heb ik daarna eigenlijk niet meer gezien. Maar het principe is er. Net als veel mensen heb ik ooit een contract afgesloten dat ik groene energie uit het stop contact krijg, (en de prijs daarvoor was iets hoger,) maar dan moet er wel genoeg groene energie in dat net zitten voor al die mensen. En ja, de meeste laadpunten die ik zie lijken van het gewone net gevoed te worden. (Dat is niet bij mensen in de tuin maar voor flats en bedrijfs gebouwen.)
Citaat:Tot slot wat algemene gedachten: ja, een EV is ook niet goed voor het milieu, maar wel BETER dan menig alternatief. En ja, ik stoor me ook aan die gigantische E-SUVs die ook in mijn ogen totaal onnodig zijn. Maar stel je voor dat die mensen allemaal de V10 5 liter TDI in hun dikke bak zouden hebben? Dan is de EV versie nog altijd beter. En een 2e hands EV nóg beter. En een VM het summum, maar dat is voor de massa nu eenmaal niet de oplossing...Ik ben niet tegen EV, ik ben tegen E-SUV en vind de claim 'goed voor de toekomst van de planeet' (ik weet de preciese bewoording niet op dit moment) voor welke EV dan ook niet gelovenswaardig.
Maar mijn vraag was niet of er wel of niet EV moeten rijden maar of de 'goed voor het milieu' misleidend is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)