12-Feb-2023, 10:14 AM
(12-Feb-2023, 12:01 AM)Roepers schreef: Die reclames werken omdat de je steeds de merknaam voorbij ziet komen en je het product herkent in de winkel. Je weet rationeel dat de claims overtrokken zijn en toch doet de herkenbaarheid het 'm. Mensen houden van herkenbaarheid. Het werkt op het onderbewuste in.
Groet,
Marco
Klopt; reclame stuurt het onbewuste aan. Iets waaraan je je hebt geërgerd onthoud je en dat zorgt voor herkenbaarheid in de winkel. Dat de herkenbaarheid gebaseerd is op ergernis heeft geen invloed. In reclamejargon samengevat als: het maakt niet uit hoe je iets noemt, als je het maar noemt. (merkbekendheid)
De enige remedie is zoveel als mogelijk reclames vermijden. Omdat ik graag zo veel mogelijk van mezelf en mijn bewuste keuzes wil uitgaan, doe ik er moeite voor om zo veel als mogelijk reclames te vermijden. (Hoe lijkt me een ander onderwerp.) Je ziet wel hoeveel reclame er is, en hoeveel het waard is gezien de budgetten die er aan besteed worden en de winst die er dan gemaakt wordt.
Niels, ik dus, van der Wal