22-Dec-2017, 03:35 PM
Ok, helder. En uiteraard moet de boel draaien om te kunnen schakelen. Maar dat kan uiteraard bij nagenoeg stilstand (of zelfs door even achterwiel op te tillen) of in volle vaart...
Ik zou trouwens denken dat van groot naar klein de noodzaak sneller aan de orde is (als die helling ineens toch wel erg steil blijkt te zijn) dan andersom...
Op mijn ligger gebruik ik 99% van de tijd alleen het middelste blad. Echte hellingen heb ik niet in de buurt en helling af ben ik vaak te lui en kies dan voor lekker freewheelen. Op mijn gewone fietsen rij ik het meeste single speed en is het dus een kwestie van extra aanzetten dan wel freewheelen. Het nut van meerdere bladen en een voorderailleur vind ik persoonlijk vrij beperkt in ons platte landje. Voor mijn trike twijfel ik nog tussen een 1x8 (of 9 of 10) setup of wel een dubbel voorblad maar dan zonder derailleur. Waarbij het tweede blad dan kleiner zou zijn voor als ik toevallig wel een keer wat steviger moet klimmen.
Ik zou trouwens denken dat van groot naar klein de noodzaak sneller aan de orde is (als die helling ineens toch wel erg steil blijkt te zijn) dan andersom...
Op mijn ligger gebruik ik 99% van de tijd alleen het middelste blad. Echte hellingen heb ik niet in de buurt en helling af ben ik vaak te lui en kies dan voor lekker freewheelen. Op mijn gewone fietsen rij ik het meeste single speed en is het dus een kwestie van extra aanzetten dan wel freewheelen. Het nut van meerdere bladen en een voorderailleur vind ik persoonlijk vrij beperkt in ons platte landje. Voor mijn trike twijfel ik nog tussen een 1x8 (of 9 of 10) setup of wel een dubbel voorblad maar dan zonder derailleur. Waarbij het tweede blad dan kleiner zou zijn voor als ik toevallig wel een keer wat steviger moet klimmen.