Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering
#11
Ja, Gelderland maakt zich er al snel vanaf met de mededeling "Dit is geen fietssnelweg".

Te denken valt aan;
De idiote bochten in het fietspad langs de N315 ten zuiden van Ruurlo
De uitritten (!!!) die voorrang hebben op het fiets langs de N315 tussen Zelhem en Doetinchem
Het ontbreken van kant-belijning, terwijl Noord-Brabant dit versneld aanlegt.
Stiekem even een van de twee éénrichting-paden opheffen en het andere niet verbreden.
Nieuwe rotonde bij Neede; van 0 bochten naar ~7 scherpe bochten voor fietsers.

Die F35 in Twente; tja... je hebt er niet bijster veel aan, want bij elke spoorwegovergang zit je buiten de voorrang... maar heb je ook geen uitzicht op wat er eventueel aan komt. In Hengelo ontbreekt inderdaad elke vorm van bewegwijzering. Als je dichter bij woonwijken komt, stikt die F35 tevens van de honden en de kinderwagens, waardoor je beter over een parallel lopende weg op een industrieterrein kunt rijden. 's winters wordt die F35 overigens op dezelfde breedte schoongemaakt als normale fietspaden.

Kwaliteit en oppervlak van fietspaden verschillen ook enorm per gemeente. Enschede is gewoon goed bezig bijvoorbeeld. Maar Doetinchem maakt het bij elke project slechter voor de fietsers (verbodsbordjes, paaltjes, getegelde paden langs hoofdroutes), foute afstelling detectielussen. Of ze doen gewoon helemaal niks (hallo, gemeente Berkelland!).

Hengelo (OV) heeft laatst wel weer zo'n zogenaamd pronkstuk aangelegd, maar het fatsoenlijk walsen van het fietspad was kennelijk geen geld voor ofzo... het is gewoon niet vlak. Hengelo heeft daar het fietspad tussen de stoep en de parkeervakken. Enschede heeft dat laatst juist omgedraaid; je fietst op dezelfde plak asfalt als de auto's, met daarnaast parkeervakken en dan pas de stoep. Persoonlijk heb ik dat liever. Het asfalt op het Enschedese stuk is ook veel mooier glad en je hebt geen last van voetgangers op het fietspad. Enschede handelt ook gewoon op goede suggesties van burgers, Hengelo negeert gewoon alles.

Duitsland is een genot. Vaak moet je daar op iets gaan rijden wat wij een stoep noemen, maar ook als je dat niet doet, wordt je nog steeds uitermate netjes behandeld door automobilisten, met uitzondering van degenen met gele plaat (Nederlanders). De polizei daar maakt er geen enkel probleem van. Ook de 100 km/h wegen zonder apart fietspad vind ik daar goed te doen.

Dat gezegd hebbende; de vraagstelling van de Fietsersbond voor de nominatie van Fietsstad is ook wat vreemd; zo wordt er ook gevraagd of de fietspaden in jouw gemeente goed verlicht zijn. Tja; en dan!? Ik wil persoonlijk helemaal geen verlichte paden. Dus als ik toevallig ergens woon waar dat prima is (geen verlichting), en je vult dat ook netjes in, dan straf je je eigen gemeente...

Want steeds meer fietspadverlichting wordt met LED uitgevoerd; veelal zijn die palen te laag en stralen ze te breed, waardoor je continue in dat felle licht zit te kijken. Wie verzint die rommel toch...

Maar elders in Nederland hoeft het overigens niet beter te zijn. Dé reden voor mij om ook mijn vouwfiets van een Cyo Premium te voorzien was toch wel dat "fietspad" langs de Beneluxbaan in Amstelveen. Losse tegels overal... soms zelfs moedwillig gesaboteerd, waar er een tegel was opgeraapt en 30 cm verder weer was neergelegd. Je zou zeggen dat de gemeente die losliggende bende oplost, maar de gemeente aldaar heeft gekozen voor een gros gele borden met "slecht wegdek". Tip; blijf (al dan niet spook-) aan de westkant rijden; daar is het beter dan aan de oostkant.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering - door Coen__ - 25-Dec-2017, 06:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM