Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering
#11
Ja, Gelderland maakt zich er al snel vanaf met de mededeling "Dit is geen fietssnelweg".

Te denken valt aan;
De idiote bochten in het fietspad langs de N315 ten zuiden van Ruurlo
De uitritten (!!!) die voorrang hebben op het fiets langs de N315 tussen Zelhem en Doetinchem
Het ontbreken van kant-belijning, terwijl Noord-Brabant dit versneld aanlegt.
Stiekem even een van de twee éénrichting-paden opheffen en het andere niet verbreden.
Nieuwe rotonde bij Neede; van 0 bochten naar ~7 scherpe bochten voor fietsers.

Die F35 in Twente; tja... je hebt er niet bijster veel aan, want bij elke spoorwegovergang zit je buiten de voorrang... maar heb je ook geen uitzicht op wat er eventueel aan komt. In Hengelo ontbreekt inderdaad elke vorm van bewegwijzering. Als je dichter bij woonwijken komt, stikt die F35 tevens van de honden en de kinderwagens, waardoor je beter over een parallel lopende weg op een industrieterrein kunt rijden. 's winters wordt die F35 overigens op dezelfde breedte schoongemaakt als normale fietspaden.

Kwaliteit en oppervlak van fietspaden verschillen ook enorm per gemeente. Enschede is gewoon goed bezig bijvoorbeeld. Maar Doetinchem maakt het bij elke project slechter voor de fietsers (verbodsbordjes, paaltjes, getegelde paden langs hoofdroutes), foute afstelling detectielussen. Of ze doen gewoon helemaal niks (hallo, gemeente Berkelland!).

Hengelo (OV) heeft laatst wel weer zo'n zogenaamd pronkstuk aangelegd, maar het fatsoenlijk walsen van het fietspad was kennelijk geen geld voor ofzo... het is gewoon niet vlak. Hengelo heeft daar het fietspad tussen de stoep en de parkeervakken. Enschede heeft dat laatst juist omgedraaid; je fietst op dezelfde plak asfalt als de auto's, met daarnaast parkeervakken en dan pas de stoep. Persoonlijk heb ik dat liever. Het asfalt op het Enschedese stuk is ook veel mooier glad en je hebt geen last van voetgangers op het fietspad. Enschede handelt ook gewoon op goede suggesties van burgers, Hengelo negeert gewoon alles.

Duitsland is een genot. Vaak moet je daar op iets gaan rijden wat wij een stoep noemen, maar ook als je dat niet doet, wordt je nog steeds uitermate netjes behandeld door automobilisten, met uitzondering van degenen met gele plaat (Nederlanders). De polizei daar maakt er geen enkel probleem van. Ook de 100 km/h wegen zonder apart fietspad vind ik daar goed te doen.

Dat gezegd hebbende; de vraagstelling van de Fietsersbond voor de nominatie van Fietsstad is ook wat vreemd; zo wordt er ook gevraagd of de fietspaden in jouw gemeente goed verlicht zijn. Tja; en dan!? Ik wil persoonlijk helemaal geen verlichte paden. Dus als ik toevallig ergens woon waar dat prima is (geen verlichting), en je vult dat ook netjes in, dan straf je je eigen gemeente...

Want steeds meer fietspadverlichting wordt met LED uitgevoerd; veelal zijn die palen te laag en stralen ze te breed, waardoor je continue in dat felle licht zit te kijken. Wie verzint die rommel toch...

Maar elders in Nederland hoeft het overigens niet beter te zijn. Dé reden voor mij om ook mijn vouwfiets van een Cyo Premium te voorzien was toch wel dat "fietspad" langs de Beneluxbaan in Amstelveen. Losse tegels overal... soms zelfs moedwillig gesaboteerd, waar er een tegel was opgeraapt en 30 cm verder weer was neergelegd. Je zou zeggen dat de gemeente die losliggende bende oplost, maar de gemeente aldaar heeft gekozen voor een gros gele borden met "slecht wegdek". Tip; blijf (al dan niet spook-) aan de westkant rijden; daar is het beter dan aan de oostkant.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering - door Coen__ - 25-Dec-2017, 06:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik vind 140mm wel ...365cycle — 12:42 AM
Banden, banden en nog eens banden
De Schwalbe sv6 en...365cycle — 12:38 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dit is hoe de fiets ...Bob Hagendijk — 11:58 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Het vrijdag bericht ...Hardloper — 10:11 PM
Banden, banden en nog eens banden
Goeie Jeroen, de CCU...TimSch — 10:08 PM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Ja, ik bedoelde inde...melle z — 09:56 PM
Medeliggers onderweg
Ik heb ook een tijdj...Jeroen S — 09:44 PM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Het probleem voor Ca...Jeroen S — 09:35 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Ik blijf denken da...Wim -de roetsende — 09:35 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Ik blijf denken dat ...Hardloper — 09:31 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Ja, dat klopt al...Wim -de roetsende — 08:34 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Bosroets, di...Bosroets — 08:23 PM
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik rijd sinds een ma...GertBr — 06:46 PM
Medeliggers onderweg
Nee. De Waterlandse ...GertBr — 06:42 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Of anders via de n...Wim -de roetsende — 06:19 PM
Klikpedalen omhoog trekken tijdens het ...
Ik merk wel dat ik m...Wim -de roetsende — 06:10 PM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat ben ik met je ee...melle z — 05:39 PM