27-Dec-2017, 12:28 AM
Je hebt op de fiets met 4 soorten weerstand te maken. Transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand. De eerste drie zijn in beginsel liniaire weerstanden en nemen nagenoeg evenredig toe met de snelheid. Al kunnen er verschillen optreden bij de transmissieweerstand. Een hogere input levert vaak in verhouding wat minder verlies op.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid kost (bijna) 4 keer meer trapvermogen om die weerstand te overwinnen. Die weerstand is sterk afhankelijk van het frontale opervlak en de luchtweerstandscoefficient of stroomlijn. Boven de 20 km/h wordt de luchtweerstand steeds belangrijker.
Vele open ligfietsen hebben een matige stroomlijn. Ook brede banden in de grote maten spelen dan een rol in de luchtweerstand. Zo ook de massa tijdens de accelleratie. Voor elke band is bij een bepaalde snelheid een omslagpunt tussen rol- en luchtweerstand. Dan neemt de luchtweerstand meer toe, dan de winst van een brede band.
Het lezen waard:
http://fietssite.jouwweb.nl/rolweerstand
http://www.recumbentcycling.org/rolweerstand.php
Je gevoel is een slecht meetinstrument, omdat je kennis, ervaringen en voorkeur in dat gevoel worden meegewogen. Ook de temperatuur speelt een grote rol. 27 graden C. verschil levert circa 10% meer of minder luchtweerstand op. In de winter is de lucht “dikker” en dat scheelt zo maar 2 km/h lagere top. Uiteraard afhankelijk van de gereden snelheid en de soort fiets.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid kost (bijna) 4 keer meer trapvermogen om die weerstand te overwinnen. Die weerstand is sterk afhankelijk van het frontale opervlak en de luchtweerstandscoefficient of stroomlijn. Boven de 20 km/h wordt de luchtweerstand steeds belangrijker.
Vele open ligfietsen hebben een matige stroomlijn. Ook brede banden in de grote maten spelen dan een rol in de luchtweerstand. Zo ook de massa tijdens de accelleratie. Voor elke band is bij een bepaalde snelheid een omslagpunt tussen rol- en luchtweerstand. Dan neemt de luchtweerstand meer toe, dan de winst van een brede band.
Het lezen waard:
http://fietssite.jouwweb.nl/rolweerstand
http://www.recumbentcycling.org/rolweerstand.php
Je gevoel is een slecht meetinstrument, omdat je kennis, ervaringen en voorkeur in dat gevoel worden meegewogen. Ook de temperatuur speelt een grote rol. 27 graden C. verschil levert circa 10% meer of minder luchtweerstand op. In de winter is de lucht “dikker” en dat scheelt zo maar 2 km/h lagere top. Uiteraard afhankelijk van de gereden snelheid en de soort fiets.