Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterklaar maken / door de winter komen
#40
Je hebt op de fiets met 4 soorten weerstand te maken. Transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand. De eerste drie zijn in beginsel liniaire weerstanden en nemen nagenoeg evenredig toe met de snelheid. Al kunnen er verschillen optreden bij de transmissieweerstand. Een hogere input levert vaak in verhouding wat minder verlies op.

De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid kost (bijna) 4 keer meer trapvermogen om die weerstand te overwinnen. Die weerstand is sterk afhankelijk van het frontale opervlak en de luchtweerstandscoefficient of stroomlijn. Boven de 20 km/h wordt de luchtweerstand steeds belangrijker. 

Vele open ligfietsen hebben een matige stroomlijn. Ook brede banden in de grote maten spelen dan een rol in de luchtweerstand. Zo ook de massa tijdens de accelleratie. Voor elke band is bij een bepaalde snelheid een omslagpunt tussen rol- en luchtweerstand. Dan neemt de luchtweerstand meer toe, dan de winst van een brede band.

Het lezen waard:
http://fietssite.jouwweb.nl/rolweerstand
http://www.recumbentcycling.org/rolweerstand.php

Je gevoel is een slecht meetinstrument, omdat je kennis, ervaringen en voorkeur in dat gevoel worden meegewogen. Ook de temperatuur speelt een grote rol. 27 graden C. verschil levert circa 10% meer of minder luchtweerstand op. In de winter is de lucht “dikker” en dat scheelt zo maar 2 km/h lagere top. Uiteraard afhankelijk van de gereden snelheid en de soort fiets.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Winterklaar maken / door de winter komen - door Frank - 27-Nov-2017, 01:11 PM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door Bert_Rijssen - 01-Dec-2017, 07:19 PM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door Bert_Rijssen - 26-Dec-2017, 12:04 PM
RE: Winterklaar maken / door de winter komen - door PietV* - 27-Dec-2017, 12:28 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Maximale banddruk voor de velgen?
Mijn oog is ook al e...TimSch — 11:59 AM
Maximale banddruk voor de velgen?
Ik kwam in de laatst...Willeke_IGKT — 11:45 AM
Banden, banden en nog eens banden
Als we het over de S...twilwel — 11:31 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Het mooie van die ou...melle z — 10:41 AM
Banden, banden en nog eens banden
Ik hou de CCU32 op...Hoekie — 10:36 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Met als gevolg dat o...Roepers — 10:34 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Op marktplaats krijg...melle z — 10:31 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Dat proberen kun je ...Roepers — 09:52 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Ja! Koop maar een ...TimSch — 09:48 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Ja! Koop maar een ni...Roepers — 09:45 AM
Doorfietsroutes
Het voordeel van ee...Roepers — 08:50 AM
Doorfietsroutes
Het hangt erg van de...Jeroen S — 07:56 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Niet bepaald marktpl...Joostp — 01:58 AM
Doorfietsroutes
Dat 'doorfietsrout...Bart Verbeek — 12:51 AM
Doorfietsroutes
Dat 'doorfietsrout...Niels van der Wal — 11:03 PM
Doorfietsroutes
Een doorfietsroute...365cycle — 10:46 PM
Doorfietsroutes
Tsja, ik ben w...Niels van der Wal — 10:43 PM