de snelspanner drukt de cups, conussen en contramoeren en fractie in elkaar, net genoeg om je lagers zwaarder te laten draaien. Mijn ervaring is dat vooral Shimano naven nooit goed zijn afstelt. Als ik zulke naven tegenkom, haal ik ze uit elkaar, nieuw vet en nieuwe kogels erin.
Dan het afstellen, dat doe ik zo dat als ik de snelspanner “normaal” aanspan, er geen speling op de lagers te voelen is, maar dat ook de as soepel draait, zonder dat je “gerommel” van de kogels kan voelen. In de praktijk betekent dat dat je bij een afgestelde naaf (met niet aangespannen snelspanner) een minimale speling voelt op de lagers. Met het aanspannen van de snelspanner, haal je die minimale speling er uit.
Op deze manier rij ik al 52.000km met een setje Deore naven, zonder slijtage aan de lagers.
melle z, klik eens op “Giant 1988” in mijn onderschrift. Die is nog origineel (op de banden, kabels, ketting en zadel na. De XT-naven draaien nog steeds super mooi.
En dat is niet mijn enige oude fiets met dergelijke naven, ik heb wel enige ervaring met die conventionele fietsnaven :-)
Dan het afstellen, dat doe ik zo dat als ik de snelspanner “normaal” aanspan, er geen speling op de lagers te voelen is, maar dat ook de as soepel draait, zonder dat je “gerommel” van de kogels kan voelen. In de praktijk betekent dat dat je bij een afgestelde naaf (met niet aangespannen snelspanner) een minimale speling voelt op de lagers. Met het aanspannen van de snelspanner, haal je die minimale speling er uit.
Op deze manier rij ik al 52.000km met een setje Deore naven, zonder slijtage aan de lagers.
melle z, klik eens op “Giant 1988” in mijn onderschrift. Die is nog origineel (op de banden, kabels, ketting en zadel na. De XT-naven draaien nog steeds super mooi.
En dat is niet mijn enige oude fiets met dergelijke naven, ik heb wel enige ervaring met die conventionele fietsnaven :-)