11-Mar-2023, 10:19 PM
(10-Mar-2023, 02:38 PM)gideon schreef: de snelspanner drukt de cups, conussen en contramoeren een fractie in elkaar, net genoeg om je lagers zwaarder te laten draaien...Het gedrag dat Gideon beschrijft bij naven met losse op de as geschroefde conussen komt me bekend voor. Ik heb ook dit soort naven op mijn oude Gazelle Tour de France (ca 1980), en op mijn Challenge Hurricane van rond 2000.
Bij de beschrijving van Fietsbennie's probleem moest ik ook direct aan dit verschijnsel denken. Als het zoiets simpels is als een aanlopende rem dan heb je dat wel uitgevogeld voor je er een forumvraag over gaat stellen leek mij.
Mijn hurrie begon toen ik hem net een maand of twee had rare kraakgeluiden te maken tijdens de eerste korte fietsvakantie die ik er mee reed. Toen ik weer thuis was heb ik de boel onderzocht, en bleken bij het voorwiel aan de ene kant drie en aan de andere kant twee kogeltjes verdwenen. Aan de conus was een beetje schade te zien. Ik heb in geen enkele webwinkel een vervanger kunnen vinden die me passend leek. Na vervanging en toevoeging van ontbrekende kogeltjes loopt het wiel toch nog best goed.
Wat Marnix beschrijft is denk ik ongeveer hetzelfde als wat ik doe: ik draai de conussen net iets te ver naar binnen zodat de lager er merkbaar zwaarder door loopt, ik draai de borgmoer er tegenaan, en dan de conus weer iets naar buiten tegen de borgmoer aan. Je hebt een extra dunne steeksleutel nodig om dit zo te doen. Ik heb een platte lichtgewicht steeksleutel die hiervoor handig is. Soms komt de boel met de snelspanner erop toch nog net te strak te staan en loopt het wiel niet goed, dan moet het nog een tikje losser.
Ik heb ook de ervaring dat de afstelling van de conussen in de loop der tijd kan veranderen. Waarschijnlijk gebeurt dit door herhaaldelijk het wiel eruit halen en weer terugplaatsen voor banden plakken, bandenwissels, enz. Je moet dus af en toe controleren of de conussen van je naaf nog goed afgesteld zijn, als je dit soort naven hebt.