12-Mar-2023, 06:16 PM
(11-Mar-2023, 12:41 PM)Willeke_IGKT schreef: Deze (nieuwe) Not Just Bikes video is ook over SUV's, meer over de huidige Amerikaanse trent maar ik zie Nederland ook die richting uit gaan.Hoewel ik geen fan van moderne SUV's ben (maakt niet uit welke), is de ene SUV de andere niet.
De video bevestigt mijn gevoel over SUV's. Zelfs op mijn hoge rechtop zitter verdwijn ik er achter.
Het is wat in de Not Just Bikes video ook beschreven wordt; in de VS worden veel lichtere eisen gesteld aan (eigenaren van) wat wij hier een grijs kenteken noemen. Het is daardoor mogelijk krankzinnig grote auto's als "gewone auto" te rijden, met als gevolg SUV's waarbij ik staand letterlijk niet over de motorkap heen kan kijken (voor wie me niet kent: ik ben ruim boven de 1.90m).
We zijn daar hier op dit moment enigszins tegen beschermd door de maximum totaalmassa van 3500 kg voor een gewone auto of lichte bedrijfsauto.
Echter wordt er momenteel gelobbyd om die op te hogen, omdat het voor elektrische auto's niet voldoende zou zijn.
Dat is overigens grote onzin. Zelfs een Tesla Model Y (SUV met tot 7 zitplaatsen en grote actieradius) weegt "maar" 1956 kg, maximaal toelaatbaar gewicht is minder dan 2500 kg.
Zo'n Tesla vind ik overigens niet bedreigender dan veel andere auto's die ik hier tegen kom.