30-Dec-2017, 12:12 AM
Ik heb autoventielen. Het is dan eenvoudig om de druk te meten met een metertje. Ik zet de banden op exact gelijke druk. Achteraan zou mogen afwijken, maar de twee voorwielen moeten gelijk zijn. Autoventielen zijn ook eenvoudig in gebruik voor als je de banden wilt aflaten (dat is lucht uit de band laten ontsnappen om een lagere druk te bewerkstelligen). Als het sneeuwt of gesneeuwd heeft, dan laat ik de banden af tot net boven de 4 bar. Dit heeft tot gevolg dat je op een breder loopvlak komt te staan en je minder snel wegzakt in de sneeuw. Ook heb je meer tractie in de sneeuw. Het fiets wel zwaarder, maar een (heel) hoge snelheid is met die glibberigheid niet zo verstandig.
Na de rit kijk ik even de wielkasten na of daar niet te veel rommel in is blijven hangen. Het vizier van mijn dakje schoonmaken en eventueel sneeuw uit de voetgaten halen. Vlak voor de winter had mijn fiets een beurt gehad en daar zijn de kettingen nog even (na)gesmeerd. Verder laad ik elke dag de accu op en zodra de accu voor het licht op de helft staat wordt deze ook opgeladen. Dat is het zo'n beetje.
Na de rit kijk ik even de wielkasten na of daar niet te veel rommel in is blijven hangen. Het vizier van mijn dakje schoonmaken en eventueel sneeuw uit de voetgaten halen. Vlak voor de winter had mijn fiets een beurt gehad en daar zijn de kettingen nog even (na)gesmeerd. Verder laad ik elke dag de accu op en zodra de accu voor het licht op de helft staat wordt deze ook opgeladen. Dat is het zo'n beetje.