31-Mar-2023, 11:12 PM
Op mijn Gazelle Tour de France zitten ook ouderwetse traploze schakelaars, op de framebuis, en dat bevalt me eigenlijk best goed, want nooit gezeik met de afstelling.
Voor deze gazelle jarenlang op mountainbikes gereden, met van die klikpookjes, een om op te schakelen en een om af te schakelen. Ik weet niet hoe ze die dingen noemen. Met dat soort systemen vaak gezeik gehad met de afstelling.
De gripshift vind ik best prettig werken, na gewenning, want in het begin werkte het voor mijn contra-intuitief omdat je naar voren draait voor een lichter verzet en terugdraait voor een zwaarder verzet, precies het tegenovergestelde van hoe ik het zelf ontworpen zou hebben.
Omdat mijn ligger zo'n zware fiets is (ongeveer 17 kilo) maar ook hogere snelheden haalt schakel ik meer dan ik bij andere fietsen gewend was. Na remmen schakel ik vaak meerdere verzetten omlaag in een keer, en als ik over de top van een heuveltje kom schakel ik soms ook twee of drie verzetten in een keer op. Dat gaat dan in een enkele draaibeweging.
Voor deze gazelle jarenlang op mountainbikes gereden, met van die klikpookjes, een om op te schakelen en een om af te schakelen. Ik weet niet hoe ze die dingen noemen. Met dat soort systemen vaak gezeik gehad met de afstelling.
De gripshift vind ik best prettig werken, na gewenning, want in het begin werkte het voor mijn contra-intuitief omdat je naar voren draait voor een lichter verzet en terugdraait voor een zwaarder verzet, precies het tegenovergestelde van hoe ik het zelf ontworpen zou hebben.
Omdat mijn ligger zo'n zware fiets is (ongeveer 17 kilo) maar ook hogere snelheden haalt schakel ik meer dan ik bij andere fietsen gewend was. Na remmen schakel ik vaak meerdere verzetten omlaag in een keer, en als ik over de top van een heuveltje kom schakel ik soms ook twee of drie verzetten in een keer op. Dat gaat dan in een enkele draaibeweging.