Martin, die Shimano Exage achterderailleur is een 7-speed derailleur en heeft een kleinere uitslag dan een 9-speed derailleur, het kan dus zijn dat het grootste achtertandwieltje moeilijk te bereiken is.
Een grote wrijving van de versnellingskabel is vaak het probleem is als de derailleur niet goed schakelt. Dat kan zijn een lange buitenkabel, veel bochten, een versleten kunststof binnenhuls van de buitenkabel, verroeste buitenkabel.
Wat ook kan is dat je een niet-rvs binnekabel hebt, die geoxideerd/roestig is.
Ook versleten derailleurwieltjes/te veel speling op het bovenste wieltje (guide-pulley) kan de oorzaak zijn van slecht schakelen, een versleten onderste wieltje: tension-pulley is niet van invloed op het schakelen en kan alleen zorgen dat de ketting de kooi raakt.
Uiteraard moet de derailleur nog goed kunnen bewegen en draaien, het kan zijn dat bij jou derailleur het vet in de draaipunten veranderd is in een harde smurrie, wat niet vreemd is bij een derailleur van 30 jaar oud.
Maar die oudjes kunnen het nog prima doen, zelf rij ik met Shimano DX (7-speed) RD-M650 derailleurs van ruim 30 jaar oud (DX zat toen net onder de de duurste XT). Eens per jaar vervang ik de derailleurwieltjes, en eens per twee jaar (12.000km natte/winterse kilometers) haal ik de derailleur uit elkaar, maak hem schoon, nieuw vet er in. Dan schakelt die weer prima en zo gaan ze bij mij 50.000km mee.
Een grote wrijving van de versnellingskabel is vaak het probleem is als de derailleur niet goed schakelt. Dat kan zijn een lange buitenkabel, veel bochten, een versleten kunststof binnenhuls van de buitenkabel, verroeste buitenkabel.
Wat ook kan is dat je een niet-rvs binnekabel hebt, die geoxideerd/roestig is.
Ook versleten derailleurwieltjes/te veel speling op het bovenste wieltje (guide-pulley) kan de oorzaak zijn van slecht schakelen, een versleten onderste wieltje: tension-pulley is niet van invloed op het schakelen en kan alleen zorgen dat de ketting de kooi raakt.
Uiteraard moet de derailleur nog goed kunnen bewegen en draaien, het kan zijn dat bij jou derailleur het vet in de draaipunten veranderd is in een harde smurrie, wat niet vreemd is bij een derailleur van 30 jaar oud.
Maar die oudjes kunnen het nog prima doen, zelf rij ik met Shimano DX (7-speed) RD-M650 derailleurs van ruim 30 jaar oud (DX zat toen net onder de de duurste XT). Eens per jaar vervang ik de derailleurwieltjes, en eens per twee jaar (12.000km natte/winterse kilometers) haal ik de derailleur uit elkaar, maak hem schoon, nieuw vet er in. Dan schakelt die weer prima en zo gaan ze bij mij 50.000km mee.