17-Apr-2023, 02:26 PM
Ik zou zeggen: Lees je eerst even goed in! Ben zelf nog bezig met een vergelijkend artikel tussen diverse fietsen (gezien ik er al best wel wat gehad heb). Tot de 40 km/u zijn de verschillen tussen de diverse fietsen niet eens zo heel groot. Daarboven gaat de luchtweerstand echt flink tellen, en als je een marathon-conditie hebt zal je met wat training en in de juiste fiets ook prima boven de 40 kunnen rijden.
Wat betreft zichtbaarheid kan ik één advies voorop stellen: LEER ANTICIPEREN EN DEFENSIEF RIJDEN
Die zichtbaarheid, da's nogal een dooddoener waar je als velonaut inderdaad veel te maken hebt. Zeker als het de hoogte betreft; een kind op een kinderfietsje zien ze dan namelijk ook over het hoofd.
Ik heb heel wat kilometers achter de kiezen met een ingebouwde dashcam, en heb er weleens over nagedacht een compilatie te maken van alle momenten dat ik een claxon nodig had om zichtbaar te worden. Meestal was dat als ik op een voorrangsfietspad reed, met zijstraten; Als je niet naar het fietspad kijkt zie je een fietser inderdaad over het hoofd, zelfs als dat een meter hoge, 75cm brede en 2,5-3 meter lange rijdende sigaar in een felle kleur is.
Mijn ervaring op de wielrenfiets is overigens niet anders; Automobilisten kijken met hun ooghoeken, als je sneller rijdt dan 20 a 25 km/h zien ze je al snel over het hoofd. Omdat ze je dan laat zien noemen ze jóu levensgevaarlijk.
Daarnaast zit je fors lager dan op een gewone fiets of in een normale auto. Je hebt daardoor makkelijker overzicht van wat er om je heen gebeurt (panoramabeeld), tenzij er heggen/hoge auto's/busjes geparkeerd staan want daar kijk je ineens niet meer overheen of doorheen. Je leert naarmate je langer rijdt vooruit kijken en zoeken naar plekken waar je mogelijk geen overzicht hebt.
Ook is de kwaliteit van het wegdek goed inschatten soms wat lastiger (al is dat vooral oncomfortabel, ik ben in 35.000 km nog nooit zo verrast dat het gevaarlijk werd).
Loop je door al het bovenstaande meer risico op een aanrijding dan op een trage fiets? Ja, dat is zeker zo. Opletten dus.
Kom je in een velomobiel beter uit een aanrijding dan van een rechtopfiets? Waarschijnlijk wel. Je voeten zitten daar waar het meestal mis gaat, die kunnen wel een zetje hebben. Daarnaast wordt er door de diverse velobouwers hoe langer hoe meer aandacht besteed aan de veiligheid.
Een recent voorbeeld van een paar van de zaken die hierboven staan:
Ook met een velomobiel kan het heel goed echt mis gaan, maar bij de meeste aanrijdingen valt de hoeveelheid verwondingen me enorm mee.
Laatste puntje: Een velomobiel kán omslaan en dus ook over de kop (ja, zelfs de Quattrovelo, al heeft die met twee achterwielen wel een extra troef, zeker bij klapbanden). Investeer dus wat tijd in bochten leren rijden.
Wat betreft zichtbaarheid kan ik één advies voorop stellen: LEER ANTICIPEREN EN DEFENSIEF RIJDEN
Die zichtbaarheid, da's nogal een dooddoener waar je als velonaut inderdaad veel te maken hebt. Zeker als het de hoogte betreft; een kind op een kinderfietsje zien ze dan namelijk ook over het hoofd.
Ik heb heel wat kilometers achter de kiezen met een ingebouwde dashcam, en heb er weleens over nagedacht een compilatie te maken van alle momenten dat ik een claxon nodig had om zichtbaar te worden. Meestal was dat als ik op een voorrangsfietspad reed, met zijstraten; Als je niet naar het fietspad kijkt zie je een fietser inderdaad over het hoofd, zelfs als dat een meter hoge, 75cm brede en 2,5-3 meter lange rijdende sigaar in een felle kleur is.
Mijn ervaring op de wielrenfiets is overigens niet anders; Automobilisten kijken met hun ooghoeken, als je sneller rijdt dan 20 a 25 km/h zien ze je al snel over het hoofd. Omdat ze je dan laat zien noemen ze jóu levensgevaarlijk.
Daarnaast zit je fors lager dan op een gewone fiets of in een normale auto. Je hebt daardoor makkelijker overzicht van wat er om je heen gebeurt (panoramabeeld), tenzij er heggen/hoge auto's/busjes geparkeerd staan want daar kijk je ineens niet meer overheen of doorheen. Je leert naarmate je langer rijdt vooruit kijken en zoeken naar plekken waar je mogelijk geen overzicht hebt.
Ook is de kwaliteit van het wegdek goed inschatten soms wat lastiger (al is dat vooral oncomfortabel, ik ben in 35.000 km nog nooit zo verrast dat het gevaarlijk werd).
Loop je door al het bovenstaande meer risico op een aanrijding dan op een trage fiets? Ja, dat is zeker zo. Opletten dus.
Kom je in een velomobiel beter uit een aanrijding dan van een rechtopfiets? Waarschijnlijk wel. Je voeten zitten daar waar het meestal mis gaat, die kunnen wel een zetje hebben. Daarnaast wordt er door de diverse velobouwers hoe langer hoe meer aandacht besteed aan de veiligheid.
Een recent voorbeeld van een paar van de zaken die hierboven staan:
Ook met een velomobiel kan het heel goed echt mis gaan, maar bij de meeste aanrijdingen valt de hoeveelheid verwondingen me enorm mee.
Laatste puntje: Een velomobiel kán omslaan en dus ook over de kop (ja, zelfs de Quattrovelo, al heeft die met twee achterwielen wel een extra troef, zeker bij klapbanden). Investeer dus wat tijd in bochten leren rijden.