17-Apr-2023, 04:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2023, 05:02 PM door 365cycle.)
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ik heb zoals in het voorstelrondje heb verteld meerdere visjes getest. Echter had ik iets voor testen wel iets van dat de Quatrovelo wel mijn voorkeur zou hebben als eerste vervoersmiddel / fiets. Maar ik heb graag jullie onderbouwende adviezen.Tenzij er een occasion te koop staat; check ook even de actuele levertijd. Dat was bij mij een reden om er in eerste instantie geen te bestellen, en in een fiets te springen die verkeerd besteld was. Sowieso is met een tweedehandsje beginnen misschien geen slecht idee; tweedehands velomobielen schrijven nauwelijks af, en met wat ervaring is het makkelijker om uit te zoeken wat je écht wil. De QV is een mooie fiets, maar als enige velomobiel zou ik 'm zelf niet opnieuw kiezen. Dat dan met name vanwege de snelheid; m'n actieradius wordt kleiner als ik daar weer in over zou stappen.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 1. De kleur. Zelf denk ik aan oranje en dan metalic. Echter valt Metallic oranje minder op. Ik kreeg de indruk vanuit de input Rob Hague dat de lak wel makkelijk krast. Hoe is dat met de andere lak kleuren / metallic?Metallic is niet echt bij te werken, maar volgens mij krast unilak eigenlijk gemakkelijker. Een vriend heeft een metallic oranje QV, die erg mooi is en ook prima opvalt (is overigens wél een speciale kleur, van de Ford Focus RS geloof ik). Die zie je in dit filmpje (na 3 minuten). Een afspraak tussen ons en jou valt misschien ook nog wel te regelen als je bestelling staat, dat kan ik dan even vragen. Kan je metallic oranje eens in het echt bekijken (kleur doorgeven kan meestal tot een aantal weken voor hij in productie gaat).
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 2. Aangezien ik heb zomers en winters wil gebruiken denk ik aan beide kappen. Wil kunnen toeren lekker in de buitenlucht, maar ook lekker beschuit zitten.My 2 cents: begin met enkel de lange kap. Eén ding dat uniek is aan de QV is die combinatie van buitenlucht met beschutting van de zon. Ik ken diverse rijders die beide kappen hebben en de korte kap niet of bijna nooit gebruiken.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 3. Heeft iemand de 150 Lux lampen? Kan ik die in meer standen verstellen kwa felheid dan de standaard 80lux? Voldoende licht vind ik belangrijk, wil ook in het donker ermee naar het werk kunnen.Ik had idd de 150 lux lampen, en heb die ook in mijn DF gehad. Is echt een aanrader, het lichtbeeld is goed en je kan ze zowel ingebruiken voor goed dimlicht als (omhoog gesteld) om verder weg wat te zien. Of de hoogteverstelling standaard was weet ik even niet meer, maar zo niet; altijd bestellen!
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 4. Tweede accu, of zelf later een tweede accu oplossing monteren?Kan allebei. Ik heb zelf vanaf m'n QV LiPo modelbouwaccu's gebruikt en ben daar eigenlijk heel tevreden over. Goedkoop en er zit vaak veel energie in. Het zou compacter kunnen als je een LiIon accu bouwt.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 5. Sunrace CSRX1 11v 11-32/11-36??? Vond de lichtste tandwiel veel te soepel draaien in de test fiets. Denk dus aan de 11-32. Of andere voorstel (enkele andere shimano (compatible) 11v cassettes zijn mogelijk).Een QV is niet licht, en die enorme bagageruimte helpt dan ook niet. Als je weleens over heuvels heen moet wil je lichter kunnen dan bijvoorbeeld 70/32. De Brienenoord op is op 70/32 geen feest. Ik had zelf 11-32 en een mountaindrive; die laatste zorgt voor 2,5x reductie. Daarmee kon ik zelfs tegen een 15% heuvel op prima vooruit.
Rijd je enkel vlakke weg, dan kan een 11-32 prima volstaan. Hier heb ik een gebugfixte versie van Mike Shermans rekentool staan waar je je overbrenging kan berekenen (benodigd; bandenmaat, voorblad, cassette. Vergeet 'm niet op km/h te zetten )
Overigens heb ik nu een 1x12-speed setup van Rotor, kan dat niet in de QV? De 11-39 cassette die ik nu heb is eigenlijk een 11-33 met één extra 39 krans.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: 6. Tandwiel voor 70t of toch maar de : (of 60-75t)?? Ik wil ook de optionele Mountain Drive 70T (2,5 ratio). Want ik wil ermee op vakantie kunnen in de heuvellanden van Duitsland / België. Verder denk ik dat dit erg fijn is wanneer ik in een klein tandwieltje stil sta na te moeten remmen voor het een of andere punt.Ah ja, daar is ie In dit geval zou ik een 70T tandwiel nemen. Reken erop dat je op je 12T krans je hoogst haalbare kruissnelheid moet kunnen rijden, dan heb je je 11 nog over voor bergaf (een 11T geeft ook wat extra weerstand). Houd er wel rekening mee dat je niet volgas kan wegrijden met 2,5x reductie aan; de krachten op je spider, ketting etc. zijn dan 2,5x zo groot als in direct drive. Als je erg explosief bent; vraag om de CargoDrive. Ik heb de originele spider in direct drive aan puin getrapt (is destijds wel fraai opgelost door velomobiel.nl - ik had daarna een dubbele spider).
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ik denk aan de : SA Aluminium 90mm trommelremmen.Altijd doen. Zijn fijner dan de 70mm en met het gewicht van een QV wil je gewoon het maximaal haalbare. Als je veel de bergen in gaat kan je nog kijken naar speciale trommels met koelribben en/of schijfremmen achter, ik heb het destijds met parachutes opgelost.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Schijfremmen achter, wat denken jullie? Ik zag dat je er best makkelijk bij kan. En zelf vind ik het ergens wel veilig idee dat ik altijd extra remkracht heb. Weet niet of ik opeens moet remmen omdat ik iets over hoofd zie wat ik niet verwachtte. Al denkt Theo van Velomobiel dat dit niet nodig is.Hooguit 10/15% van je remkracht komt van achteren. Daarbij zijn velomobielen leuk, maar niet als de achterkant gaat schuiven; óók een QV kan omver, en als je dwars gaat kan je erop rekenen dat dat is wat er gebeurt. De schijfremmen zou ik zelf meer zien als sleeprem.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Rubber voetenluik met dichte voetengaten, maar gelijk mee bestellen of eigenlijk overbodig bij regen / in de winter?Eerst proberen zonder. Ik vind helemaal dicht zelf heerlijk, maar er zijn er zat die me voor gek verklaren in m'n zweethok. Bij regen komt er overigens maar weinig binnen.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Tilbeugel is denk ik wel praktisch.Zeker. Als je een paar tientjes wil besparen; zelf gaatjes boren en een mooi (badkamer-)handgreepje halen bij de bouwmarkt
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Armsteunen, wel of niet handig? Ik weet niet of ik ze echt gebruikte tijdens testrit.Ik gebruik ze echt nooit.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: QV bottle cage lijkt me wel handig.Heel persoonlijk. Ik gebruik een drinkzak. De zijvakken in de QV zijn sowieso handig om wat rommel in mee te nemen.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Wil ook wel de optie voor een trekhaak. Zodat ik ter zijne tijd een kayak kan meenemen. Heb dus ook een Kayak.Zeker doen dan! Velomobiel met aanhanger gaat echt prima, al heb ik wel het voordeel van autorij-ervaring met lange trailers - zie ook m'n topic E achter V
Reken er overigens wel op dat je heel wat langzamer gaat met een boot achter je fiets. Wetted surface area doet toch wel een hoop.
Als je België in zou gaan: Een fietsaanhanger mag daar niet breder zijn dan 1,20m. Ook irritant als je daar staat en je mag niet meer verder rijden...
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Wat denken we van:Ik gebruik 'm zelf niet, maar ben één van de weinigen. Je moet echt wat langere stukken rijden om te bekijken of je zonder kan.
Seat pad (Ventisit)
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Floor mat setZelf nooit gehad, maar zeker op lange stukken druppelt er nog weleens wat zweet omlaag en als het regent komt er ook weleens wat binnen. Als je spullen in je bagagebakken relatief droog wil houden is het de moeite.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Luggage box[*]Wat is dat?
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Wheel alignment toolHeb ik, maar tenzij je zelf volop wil sleutelen of van plan bent met volle vaart over stoepranden te rammen heb je 'm niet echt nodig. Als je banden scheef slijten of je ineens écht niet meer vooruit komt is uitlijning één van die dingen om even te checken.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: Ventisit neck-rest of Ventisit neck-roll[*]Moeilijk te zeggen. Ik zou 'm niet bestellen en kijken of je last van je nek krijgt en/of 'm gaat missen.
(17-Apr-2023, 02:43 PM)Hardloper schreef: En wat vergeet ik nog? Aangezien Dronten toch niet direct bij de deur is, wil ik wel gewoon gelijk goed doen. Ik overweeg trouwens ook een Garmin Edge, Garmin Radar en vermogens metertjes links en rechts. Heb namelijk ook vermogen met lopen. En tja ik wil dat mijn trips zowel via een website, als via een telefoon te bekijken zijn. Volgens mij slaat Wahoo de fiets activiteiten alleen lokaal op en niet in hun cloud. Misschien wel Strava en andere sites. Maar niet van hun eigen en heb geen zin in betalende abonnementen. Heb al een mooie Garmin horloge, dus integratie is wel fijn. Maar dat is misschien nog voor iets later.Als je de Garmin software gewend bent is het de moeite om voor een Edge te gaan. Ik heb een Edge 130Plus (momenteel uitgeleend), en heb zowel een 530 als een 1040 gehad, maar ik begin niet meer aan fietscomputers van Garmin. Vond ze buggy, was niet bepaald blij met de interface en de support was belabberd. Garmin Connect is overigens wél weer heel mooi! De trainingsprogramma's die je kan genereren vind ik ook tof, al zijn ze mijns inziens soms wel wat aan de heftige kant (ik hoef nog niet dood, ik wil alleen een beetje sterker worden ).
Heb behalve de Edge 130Plus ook een Wahoo ELEMNT (ook uitgeleend), en heb de Roam V1, Bolt V1 en Bolt V2 gehad. Wahoo heeft het interface spelletje top voor elkaar, maar er is niet iets als Garmin Connect.
Er is overigens meer: Ik heb tegenwoordig een Hammerhead Karoo II. Letterlijk het enige dat ik beter vind aan de Garmin 1040 is de levensduur van de accu, het neurale netwerk dat aanrijdingen detecteert en hun focus op training. Qua navigatie (vooral ook als je fout rijdt!) en interface staat Hammerhead ver boven al het andere dat ik tot nu toe heb mogen bekijken.
En inderdaad: om je trainingsresultaten te bekijken kan je ook prima terecht bij Strava. Ik had daar een betaald abonnement, betaal nu echter niet meer en mis eigenlijk weinig.
Als laatste: vermogensmeters. Ik heb altijd pedalen gebruikt, omdat ik met korte cranks rijd (155 en 140mm). Jij zal daar vermoedelijk ook aan vast zitten i.v.m. je MountainDrive. Garmin Vector 3 is leuk, maar ik zou ze voor een velomobiel niet opnieuw kopen tenzij je een neusluik (aan de bovenkant) hebt. Je fiets op de zijkant leggen en de kap aan de onderkant er vanaf schroeven om (vaak niet eens oplaadbare) batterijtjes te gaan wisselen is écht vervelend.
De Favero Assioma heeft oplaadbare accu's ingebouwd. Je laat dan een plastic dingetje met een magneet tegen het pedaal "vallen", waarna ze gaan opladen. Ik doe dat tegenwoordig met een powerbank (geen stroom in m'n garage), en doe het nu wel via het luik maar als het moet kan ik er via het instapgat prima bij.