19-Apr-2023, 04:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Apr-2023, 04:44 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
Checklist voor een QV
- Redelijk snel (35-40km/u)
Check. Met gemiddeld power zal dat iets van 40+ in de zomer en 30+ in de winter zijn. Kruissnelheid wel te verstaan.
- Mogelijkheid tot beschutting in de regen.
Check. En van wind en van zon.
- Goede stuur gedrag en wegligging
Check. Heerlijk.
- Voldoende zichtbaar voor andere weg gebruiker
Check.
Mijn ervaring is dat een velomobiel goed zichtbaar is. Ik dacht dat ik nog te onervaren was voor een mening, maar na >50.000 km kan dat niet meer zo zijn. Zeker een QV met 2 IQ-X koplampen (op spaarstand nota bene) en kerstverlichting van achteren. Met een Garmin radar (die ik heb en jij wil) zal men blind moeten zijn om de velomobiel niet te zien. Of gewoon niet opletten. Dus, net als bij ieder ander vervoersmiddel, rijden alsof men je niet ziet. En anders helpen door even knipperen met de lichten of een paar rammen op de claxon. Ah ja, achter heggen en andere middelhoge voorwerpen zijn we uiteraard minder zichtbaar. Wel nog een verbeterpunt voor de QV, dat wil Velomobiel.nl helaas niet voor me doen, zijn achter knipperlichten hoger op de muts plaatsen. Zoals onder andere een M9 en Bülk dat hebben.
- Mogelijkheid tot vervoer van boodschappen.
Check
- Makkelijk in en uitstappen (Niet klem te komen zitten)
Check. Doordat de kap omhoog kan, is er bij het instappen ruimte om meer van achteren te gaan zitten.
- Ruimte voor een laptop tas.
Check
- Mogelijkheid tot trekken van een kayak.
Geen ervaring.
- Redelijk snel (35-40km/u)
Check. Met gemiddeld power zal dat iets van 40+ in de zomer en 30+ in de winter zijn. Kruissnelheid wel te verstaan.
- Mogelijkheid tot beschutting in de regen.
Check. En van wind en van zon.
- Goede stuur gedrag en wegligging
Check. Heerlijk.
- Voldoende zichtbaar voor andere weg gebruiker
Check.
Mijn ervaring is dat een velomobiel goed zichtbaar is. Ik dacht dat ik nog te onervaren was voor een mening, maar na >50.000 km kan dat niet meer zo zijn. Zeker een QV met 2 IQ-X koplampen (op spaarstand nota bene) en kerstverlichting van achteren. Met een Garmin radar (die ik heb en jij wil) zal men blind moeten zijn om de velomobiel niet te zien. Of gewoon niet opletten. Dus, net als bij ieder ander vervoersmiddel, rijden alsof men je niet ziet. En anders helpen door even knipperen met de lichten of een paar rammen op de claxon. Ah ja, achter heggen en andere middelhoge voorwerpen zijn we uiteraard minder zichtbaar. Wel nog een verbeterpunt voor de QV, dat wil Velomobiel.nl helaas niet voor me doen, zijn achter knipperlichten hoger op de muts plaatsen. Zoals onder andere een M9 en Bülk dat hebben.
- Mogelijkheid tot vervoer van boodschappen.
Check
- Makkelijk in en uitstappen (Niet klem te komen zitten)
Check. Doordat de kap omhoog kan, is er bij het instappen ruimte om meer van achteren te gaan zitten.
- Ruimte voor een laptop tas.
Check
- Mogelijkheid tot trekken van een kayak.
Geen ervaring.