20-Apr-2023, 09:50 AM
(20-Apr-2023, 07:37 AM)Roepers schreef: Ik twijfel eraan of aparte fietspaden helpen om het veiliger te maken.Het plaatje is op diverse manieren wel achterhaald (“bikes and traffic” bijvoorbeeld. Fietsers zijn ook verkeer), maar dit is er niet één van: Separating kan je ook lezen als het aantal kruispunten verder verminderen. Gedachtenexperiment: stel je een gewone woonwijk in een middelgrote stad/groot dorp voor, met een doorgaande laan, aan beide kanten parkeerplaatsen en een fietspad, zijstraten haaks op de laan met huizen eraan waarbij het fietspad tussen zijstraat en de laan ligt. In onze hoofden ontstaat mogelijk al een straat waarin het fietspad op een drempel ligt.
Nu gaan we de boel even anders inrichten; geen auto’s meer in de zijstraten, enkel nog fietsers, elektrische scooters, voetgangers. We maken ruimte op de laan om iets meer te parkeren. We passen rotondes toe in de laan om oversteken mogelijk te maken, eventueel met een fietser sensor en stoplichten. Dat is ook scheiden van verkeersstromen.
(20-Apr-2023, 07:37 AM)Roepers schreef: Hoe vaak zegt een automobilist niet na een ongeluk het niet gezien te hebben. Dikwijls denkt men dat dat komt door afleiding maar dat slechte zicht rondom (die grote dode hoeken) wordt nooit als oorzaak van het niet waarnemen meegenomen.Hoeveel automobilisten rijden altijd actief en bewust? Hoeveel kijken er echt? Ik kom er maar weinig tegen.
(20-Apr-2023, 09:23 AM)melle z schreef:Sorry m’n woonplaats scheen even door(20-Apr-2023, 02:15 AM)365cycle schreef: Wantrouw me dan maar.Zoals Tom ook al opmerkte heb ik me wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, maar de cartoon is een mooie illustratie van het punt dat ik probeerde te maken: 'de oplossing', versus een heel scala maatregelen dat samen effectief is.