20-Apr-2023, 03:11 PM
(20-Apr-2023, 11:37 AM)datakneder schreef: Het probleem is het gedrag van de bestuurders. En ja een oplossing zou zijn deze bussluis zo te bouwen dat alleen bussen eroverheen kunnen. Maar bij het onderbord staat ook uitgezonderd vergunninghouders. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat die vergunninghouders geen bussen rijden en dat het obstakel dus ook te nemen zou moeten zijn door gewone auto'sIk vermoed dat het dan om taxibusjes gaat. Die mogen vaak over busbanen en ook over bussluizen. Op één van mijn woonwerkroutes is een vergelijkbare situatie waar geen enkel obstakel is. Er staan alleen een paar borden, en er staan wat strepen op de weg:
De situatie vroeger, toen het nog een populaire sluiproute was voor de rechts nog net zichtbare N219
Je was je leven hier toen niet zeker als het druk was op de N-weg.
De situatie net na de blokkade, met voor fietsers erg gevaarlijke paaltjes
Ben er zelf nooit bijgeweest maar als ik het goed begrepen heb zijn hier de nodige ongelukken gebeurd. Ja, die paaltjes zie je staan, maar het kan hier echt snoeihard waaien, een klein stuurfoutje is zo gemaakt.
De situatie zoals die nu nog steeds is; geen fysieke blokkade
In het begin ging dit niet goed, automobilisten ontdekten dat het weer open was en gingen toch over de dijk. Vrij kort daarna werd de (eveneens zichtbare) camera opgehangen en kregen een hoop mensen fanmail uit Ljouwert Sindsdien heb ik hier misschien 1x een auto door zien rijden, terwijl ik er gedurende meer dan een jaar 8x per week fietste. En zo hoort het: Fietsers hebben geen last van de getroffen maatregelen. Ze zitten alleen die mensen die zich niet aan de regels houden in de weg. Ja en die enkele agent die 8x per week een foto van een velomobiel uit de stapel moest vissen, omdat camera's op dit soort plaatsen vrijwel zonder uitzondering denken dat ik auto rijd
Dus:
(20-Apr-2023, 11:37 AM)datakneder schreef: Je moet handhaven! Je oplossing is een standaard met vervelende consequenties. Zo zijn er in mijn leven op allerhande plekken drempels gekomen, die had je niet in de jaren '70 van de vorige eeuw. Alleen omdat het niet lukt te handhaven komen ze met obstructies waar ik als fietser enorme last van heb.Precies.
(20-Apr-2023, 12:38 PM)datakneder schreef: De ant heeft een "vrije wil" en de onderzoeker wil weten waarom de ant doet wat hij doet. Het bord ontneemt de vrije wil van de bestuurder en ik ben totaal niet geïntereseerd in waarom deze bestuurder dit doet.Dat klopt filosofisch dan weer niet. Vrije wil is niet gebonden aan regels. Als je bij mijn voorbeeld hierboven door wil rijden kán dat gewoon. De consequenties zijn alleen vervelend.