22-Apr-2023, 11:58 AM
Ik ben een enorm voorstander van regels en het bijkomende aspect van je aan de regels houden. Tja, wat moet je anders als geboren programmeur.
Maar... als iedereen zich morgen tot op de komma aan de verkeersregels zou houden, zouden we verzanden in een verkeersinfarct en de samenleving tot een stop komen (Ja dat is wat overtrokken).
Ik krijg regelmatig voorrang waar ik het niet heb. Meestal op rotondes. Vaak neem ik die voorrang ook en bedank de mensen. Maar zeker niet altijd (het nemen van de voorrang, niet het bedankje). Bij een brede weg is er vaak beperkte, tot geen, mogelijkheid in het midden te wachten en buiten de bebouwde kom hebben ze hier in Duitsland de neiging een enorme berg op de rotonde te zetten zodat auto's die met 100 km/h naderen zien dat ze niet rechtdoor kunnen. Het gevolg is dat ik als velonaut niet kan zien welk verkeer er aankomt om de rotonde te verlaten. Als ik dan weet dat ik niet halverwege kan wachten zal ik geen voorrang accepteren. Maar dat maak ik dan ook duidelijk door ver van de weg te wachten. En dan nog zijn er mensen die je voorrang willen geven.
Het overkomt me ook regelmatig dat ik me realiseer dat een bepaalde verkeerssituatie/weginrichting, die ik al jaren gebruik, altijd fout heb geïnterpreteerd. Dus hoe moet een ter plekke onbekende verkeersdeelnemer zich in enkele seconden realiseren hoe het juridisch zou moeten. Nee, helaas moet ik zeggen dat het precies volgen van de regels praktisch niet mogelijk is en we dus te maken hebben met mensen die naar omstandigheden eigen keuzes maken. En een gevolg daarvan is bijvoorbeeld het onterecht voorrang geven.
In de praktijk blijken dit soort ongelukken, voor zover ik weet, geen schering en inslag. Dus blijkbaar werkt het (helaas) wel.
Maar... als iedereen zich morgen tot op de komma aan de verkeersregels zou houden, zouden we verzanden in een verkeersinfarct en de samenleving tot een stop komen (Ja dat is wat overtrokken).
Ik krijg regelmatig voorrang waar ik het niet heb. Meestal op rotondes. Vaak neem ik die voorrang ook en bedank de mensen. Maar zeker niet altijd (het nemen van de voorrang, niet het bedankje). Bij een brede weg is er vaak beperkte, tot geen, mogelijkheid in het midden te wachten en buiten de bebouwde kom hebben ze hier in Duitsland de neiging een enorme berg op de rotonde te zetten zodat auto's die met 100 km/h naderen zien dat ze niet rechtdoor kunnen. Het gevolg is dat ik als velonaut niet kan zien welk verkeer er aankomt om de rotonde te verlaten. Als ik dan weet dat ik niet halverwege kan wachten zal ik geen voorrang accepteren. Maar dat maak ik dan ook duidelijk door ver van de weg te wachten. En dan nog zijn er mensen die je voorrang willen geven.
Het overkomt me ook regelmatig dat ik me realiseer dat een bepaalde verkeerssituatie/weginrichting, die ik al jaren gebruik, altijd fout heb geïnterpreteerd. Dus hoe moet een ter plekke onbekende verkeersdeelnemer zich in enkele seconden realiseren hoe het juridisch zou moeten. Nee, helaas moet ik zeggen dat het precies volgen van de regels praktisch niet mogelijk is en we dus te maken hebben met mensen die naar omstandigheden eigen keuzes maken. En een gevolg daarvan is bijvoorbeeld het onterecht voorrang geven.
In de praktijk blijken dit soort ongelukken, voor zover ik weet, geen schering en inslag. Dus blijkbaar werkt het (helaas) wel.