27-Apr-2023, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2023, 01:11 AM door 365cycle.)
Als je geen extra wielen nodig hebt, kan je ze beter weglaten. De extra rolweerstand krijg je cadeau, een aanhanger weegt nooit nul dus de rolweerstand is dat ook niet. Als je buiten Nederland op vakantie gaat moet je sowieso rekening houden met extra gewicht; een carbon aanhanger die groot genoeg is om echt in te slapen zal sowieso niet lichter zijn dan een kilo of 5. Als je fysieke conditie goed is (middelmatige wielrennert of beter) en je hebt een mountaindrive (voor écht lage "gearing") kom je daarmee probleemloos iedere helling op zonder ondersteuning.
Wil je met een velomobiel op pad, dan is de vorm je grootste uitdaging.
Wild idee: Als ik volgende maand op vakantie zou moeten en ik zou dat verplicht met een fietscaravan moeten doen, zou ik denk ik op zoek gaan naar een schade Quest; de stroomlijn is standaard al top, daar hoef je niets aan te doen. Als je de wielkasten eruit sloopt en de wielen in het midden recht in de flank plaatst, hoef je alleen de bovenkant scharnierend te maken en een dissel te plaatsen, en dan kan je er net in slapen. Is ie te smal, dan zaag je 'm over de lengte doormidden en zet je er a la DuoQuest een stukje "recht" materiaal tussen.
Als je met een gestroomlijnde fietsaanhanger de bergen in gaat is nadenken over hoe je de boel weer af gaat remmen overigens nog veel belangrijker. Een werkend remsysteem op de aanhanger hebben is dan eigenlijk essentieel; boven de 80 km/h zit je zo en je wil niet dat die kar dan gaat "duwen", zeker niet omhoog. De wielen van de aanhanger ook remmen zorgt ervoor dat de dissel omlaag wil, en brengt dus extra druk op het achterwiel van de het trekkend voertuig (gewenst, want voorkomt scharen).
Wil je met een velomobiel op pad, dan is de vorm je grootste uitdaging.
Wild idee: Als ik volgende maand op vakantie zou moeten en ik zou dat verplicht met een fietscaravan moeten doen, zou ik denk ik op zoek gaan naar een schade Quest; de stroomlijn is standaard al top, daar hoef je niets aan te doen. Als je de wielkasten eruit sloopt en de wielen in het midden recht in de flank plaatst, hoef je alleen de bovenkant scharnierend te maken en een dissel te plaatsen, en dan kan je er net in slapen. Is ie te smal, dan zaag je 'm over de lengte doormidden en zet je er a la DuoQuest een stukje "recht" materiaal tussen.
Als je met een gestroomlijnde fietsaanhanger de bergen in gaat is nadenken over hoe je de boel weer af gaat remmen overigens nog veel belangrijker. Een werkend remsysteem op de aanhanger hebben is dan eigenlijk essentieel; boven de 80 km/h zit je zo en je wil niet dat die kar dan gaat "duwen", zeker niet omhoog. De wielen van de aanhanger ook remmen zorgt ervoor dat de dissel omlaag wil, en brengt dus extra druk op het achterwiel van de het trekkend voertuig (gewenst, want voorkomt scharen).