29-Apr-2023, 12:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2023, 12:37 AM door 365cycle.
Edit Reason: Verduidelijking + afbeelding
)
Is dit ook echt het systeem dat Ymte gebruikt? Ik heb hun nieuwe derailleur gezien (in een testfiets) en die lijkt hier zeker op, maar is deels ook wel anders.
Keek net op de ICB-site en zie idd dat ze dit systeem gebruiken! Ik dacht eigenlijk dat ze het volledig zelf ontwikkeld hadden.
Heb wat plannen voor opbouw van een andere velomobiel en ik vond wat ik bij Ymte zag er ook heel veelbelovend uitzien. Efficiënt en eenvoudig, en lost daarnaast een issue op wat ik voor die velomobiel niet op een conventionele manier kan regelen.
Voor mensen zich wat af gaan vragen: het is de bedoeling dat de DF uiteindelijk plaats maakt, en de Bülk blijft
Ik denk dat de Supre Drive zoals die in een velomobiel zit iets efficiënter (maar vermoedelijk nauwelijks meetbaar) zal blijken dan een conventionele derailleur, en wel om 2 redenen:
1. De onderste "rare bocht" die je ziet is de kettingspanner. Deze heb je op een conventionele derailleur ook, alleen hangt die dan onder de derailleur, en zeker bij een fiets met 20" wielen lekker kwetsbaar vlak boven de grond. De Supre Drive gebruikt hier veel grotere tandwielen; de bocht die de ketting maakt is kleiner, en de weerstand (door het "buigen" van de ketting) daarmee ook.
2. Het bovenste wieltje, boven het kettingblad, is bij een conventionele fiets nodig omdat de kettinglijn heel kort is en de trapas op ongeveer dezelfde hoogte zit als het hart van het achterwiel. Een "normale" velomobiel heeft per definitie een minder efficiënte kettinglijn dan bijvoorbeeld een singlespeed wielrenfiets; die laatste heeft een kaarsrechte kettinglijn. Als je de kettinglijn bij een velomobiel ook kaarsrecht wil hebben heb je een gaatje ter hoogte van je navel nodig voor de trekkende (bovenste) ketting. Ik zou het er voor over hebben als ik niet iedere keer de QuickLink zou moeten open maken om in of uit te kunnen stappen. Bij de Supre Drive loop je met een diamantvormig frame ineens tegen een uitdaging aan die je in een velomobiel niet hebt: Een normale fiets heeft vrijwel geen ruimte onder de bottom bracket (dat is zeker bij een mountainbike je bodemvrijheid), maar een velomobiel wel! Net voor de stoel loopt de ketting bij een velomobiel over de onderste kettingrol. Het kettingblad staat veel hoger, met als gevolg dat je een driehoek van zo'n 25x40cm hebt waarin je die kettingspanner mooi kwijt kan. ICB had in de testfiets de kettingspanner ook op een fraaie manier opgelost, nl. met een schuivend tandwiel en een elastiek, waardoor de kettingspanning gewoon in te stellen is en het te schakelen bereik echt gigantisch wordt. Waar je met een derailleur met een lange kooi lang niet alle versnellingen kan schakelen als je een beetje wild doet met je vertanding (bv. 11-52 cassette i.c.m. 39T en 70T voorblad) , zou dat hier ineens wel lukken. Erg tof.
Nog even een "open tekening" van een DF XL: