19-May-2023, 09:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2023, 09:40 AM door Hardloper.)
Ik zou hier graag een overzichtje willen maken met de internationale en misschien ook wel de natioNel regels. Ik vond het meest raakvlakken met veiligheid, dus vandaar hier.
Ik heb al een reactie van de Federale politie van België. Voor andere landen graag jullie hulp.
België
Beste
Het is de wegcode zoals een driewielige fiets maar natuurlijk met enkele uitzondering...
Ligfiets en velomobiel
De ligfiets (“een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie”) en de velomobiel (“een ligfiets met een carrosserie”) werden opgenomen in de wegcode als specifieke vormen van rijwielen. Door de wijziging van 22 juni 2020 (gelijkstelling met fietsers) moesten deze voertuigen verplicht op het fietspad rijden. Door hun geringe hoogte en vaak hoger dan gemiddelde snelheid zijn ze voor bestuurders op de rijbaan vaak moeilijk waar te nemen en dat levert verkeersveiligheidsproblemen op, bijvoorbeeld ter hoogte van kruispunten. Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan. ook nieuw: 6° De velomobielen moeten altijd voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op de zijkanten.
Ik heb al een reactie van de Federale politie van België. Voor andere landen graag jullie hulp.
België
Beste
Het is de wegcode zoals een driewielige fiets maar natuurlijk met enkele uitzondering...
Ligfiets en velomobiel
De ligfiets (“een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie”) en de velomobiel (“een ligfiets met een carrosserie”) werden opgenomen in de wegcode als specifieke vormen van rijwielen. Door de wijziging van 22 juni 2020 (gelijkstelling met fietsers) moesten deze voertuigen verplicht op het fietspad rijden. Door hun geringe hoogte en vaak hoger dan gemiddelde snelheid zijn ze voor bestuurders op de rijbaan vaak moeilijk waar te nemen en dat levert verkeersveiligheidsproblemen op, bijvoorbeeld ter hoogte van kruispunten. Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan. ook nieuw: 6° De velomobielen moeten altijd voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op de zijkanten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.