19-May-2023, 08:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2023, 08:58 PM door datakneder.)
(19-May-2023, 02:04 PM)Bacchus schreef:(19-May-2023, 11:34 AM)365cycle schreef: Dit aangezien je voertuig moet voldoen aan de eisen in het land waar het geregistreerd staat, ik neem aan dat dit bij een fiets het thuisland van de berijder is.Goed punt maar alleen motorvoertuigen (of motorrijtuigen? dus incl snor- en brom-fietsen/-mobiels) worden geregistreerd. Voor niet-gemotoriseerde voetuigen is zelfs geen enkele keuring of toelating vereist. Ik denk dus dat de wetgever van de fietser verwacht dat die zelf kan inschatten of zijn voertuig veilig is en aan de regels voldoet. Dat betekent dus ook dat je de regels kent en begrijpt.
Er mag dan wel geen keuring(srapport) voor een fiets zijn. Er zijn weldegelijk eisen aan een fiets op de openbare weg. (Verlichting, reflectie, bel etc.) Ik denk dat je een sterk punt hebt bij een rechter door te wijzen op wat 365cycle poneert.
Daarnaast is het verstandig om het niet tot bij de rechter te laten komen en oom agent rustig en beleefd (zeker hier in Duitsland) te woord te staan.
Drie zaken die duidelijk anders zijn hier in Duitsland voor fietsers:
Het bord (240)
Geeft aan dat dit pad gedeeld wordt door voetgangers en fietsers en fietser zullen alles moeten zich aanpassen aan de voetgangers. Ergo hond aan de lijn links en baasje rechts, dan zou ik maar heel hard remmen en vriendelijk vragen of je er voorbij mag. De voetganger hoeft totaal geen rekening met jou te houden.
Een fiets mag geen ander geluidssignaalvoortbrengend item anders dan een bel hebben gemonteerd aan het voertuig. Dus geen claxon.
Bellen daarentegen mag altijd. In Nederland alleen ter voorkoming van direct dreigend gevaar, maar hier is het heel normaal om even te bellen als je inhaalt/voorbijrijdt. (Een permanente bel is daarentegen wel wettelijk verboden)