26-May-2023, 02:49 PM
(26-May-2023, 11:55 AM)Hardloper schreef: Ik las ergens het advies van 11-32 in combinatie met Mountain Schlumpf. Kunnen jullie dit beamen. Voor dacht ik aan 70 tanden voor de QV die het nog niet zou weten. En ik wil er misschien ook ooit de Cauberg mee op kunnen fietsen. Vandaag voor het eerst helemaal van onder tot aan Landal aan een stuk door hardgelopen naar boven. Dus dit wil ik ook graag per Velomobiel kunnenIk reed in m'n QV met precies die setup; Schlumpf MountainDrive, 70T en een 11-32 cassette (11-speed). Daarmee kon ik tot 15% klimmen. Gaat niet hard maar je komt boven.
Hier zie je wat dit doet met de snelheden die je rijdt bij de diverse toerentallen; 70 rpm (wat ik wel een mooi minimum vind) is ongeveer 6 km/h.
Ik gebruik vaak Steve Gribble z'n Computational Cyclist om te berekenen of ik een helling wel op kom. In dit geval is ie alleen bruikbaar voor steile hellingen omdat ik de aerodynamische gegevens niet aangepast heb, maar als ik 75 kg reken voor jou en 40 kg voor de fiets + bagage, dan zou je op een 10% helling constant ongeveer 200 watt vermogen moeten kunnen trappen om 70 rpm aan te kunnen houden in de laagste versnelling (dus resulterend in die 6 km/h).
(26-May-2023, 01:35 PM)twilwel schreef: 70T voor een 20" wiel is ongeveer equivalent aan 52T voor een 26"/28" wiel. De Schlumpf is 1 op 1 in de hoge gearing en heeft een vertraging van 2,5 in de lage gearing. Dat komt overeen met een 21Tands voor. Laagste overbenging is dan 21-32 en hoogste is 52-11. Daarmee kom je zeer steile hellingen op, maar voor meetrappen naar beneden moet je heel snel rond kunnen trappen.De QV is daarin wel wat minder snel dan een Bülk of SL, maar inderdaad, ook op een 5% helling haal je de 100 km/h (ik spreek uit ervaring ). Als je niet lang genoeg kan meetrappen zou je t.z.t. over kunnen stappen op een groter blad aan de voorzijde i.c.m. een cassette met een groter bereik (maar dus ook grotere stappen bij kruissnelheid op het vlakke - ik houd zelf meer van "close ratio", zodat ik altijd een comfortabele cadans kan draaien)
(26-May-2023, 01:35 PM)twilwel schreef: Of dit past voor jou kan ik niet zeggen. De comfortabele cadans om lang mee te klimmen en het beschikbare duurvermogen varieert enorm tussen rijders. Hoe goed kun je omgaan met kleinere of grotere versnellings-sprongen? Misschien eens wat spelen met een bicycle gear calculator. Daar zijn er veel van, maar het is te lang geleden dat ik eentje heb geprobeerd en ik weet niet wat op dit moment een goede is. Zoek eentje waar je ook cranklengte in kunt voeren, want dat is een component in je overbrenging die vaak over het hoofd wordt gezien. Als output is km/uur begrijpelijker dan meters per omwenteling van de crankas.www.365cycle.nl/mike-sherman-shift
Er wordt volgens mij aan een nog uitgebreidere variant gewerkt, met dank aan één van onze forumdevelopers
En Steve Gribbles Computational Cyclist is dus ook wel een fijne tool. Er is minder voorgekauwd maar ik vind 'm prettiger werken dan Kreuz Otter.