26-May-2023, 03:02 PM
Maar even in mijn eigen draadje plempen dit:
Ik heb een hele tijd rond gereden zonder een werkende 5e of 6e kransje van de 10. Ben de tel even kwijt welke het nou was, maar deze week heb ik in een paar sessies eindelijk eens wat aan het schakelen van de Mango gedaan
Van groot naar klein, klein naar groot, alles gaat gewoon weer op z'n plek.
In eerste instantie had ik een Shimano 105 op de kop getikt via Marktplaats om te kijken of dit een beter resultaat zou geven, maar het bevestigen van de schakelplaten in plaats van de derailleurkooi kreeg ik niet goed stevig. Dan maar eerst de andere aanpassingen doen met de Deore: een nieuwe binnenkabel en de ruimte tussen de schakelplaten een millimeter kleiner maken.
Vervolgens véél gepruts en geklooi met de stelschroefjes en kabelspanning, wat er wel voor heeft gezorgd dat ik nu een stuk beter snap hoe dat allemaal werkt.
Ik zat nog even helemaal mis in mijn hoofd met het grootste kransje, op de shifter is nog een beetje speling na deze versnelling en ik dacht dat er dus nóg een kransje ruimte moest zijn. Niet dus!
Met al die kennis in mijn broekzak vanmiddag de afstelling afgemaakt en een proefrit gedaan, en alles werkt nu weer prima naar behoren.
Volgende stap? Ervoor zorgen dat ik vóór op een betrouwbare manier naar het kleinste kransje kan. Ik denk dat ik een 30 of 32T ga halen om de overgang vanaf 42 wat kleiner te maken, en daarna de boel goed afstellen. Ik kan echt steile hellingen op lage snelheid wel halen, maar comfortabel is het zeker niet. Dat gaat puur op het feit dat je echt voluit kracht kunt zetten met de rug in de stoel.
Daarnaast zit er al heel lang een tik in de secundaire aandrijving. Daar wil ik ook nog eens wat mee doen om het rijden ook daadwerkelijk ontspannend te maken
Ik heb een hele tijd rond gereden zonder een werkende 5e of 6e kransje van de 10. Ben de tel even kwijt welke het nou was, maar deze week heb ik in een paar sessies eindelijk eens wat aan het schakelen van de Mango gedaan
Van groot naar klein, klein naar groot, alles gaat gewoon weer op z'n plek.
In eerste instantie had ik een Shimano 105 op de kop getikt via Marktplaats om te kijken of dit een beter resultaat zou geven, maar het bevestigen van de schakelplaten in plaats van de derailleurkooi kreeg ik niet goed stevig. Dan maar eerst de andere aanpassingen doen met de Deore: een nieuwe binnenkabel en de ruimte tussen de schakelplaten een millimeter kleiner maken.
Vervolgens véél gepruts en geklooi met de stelschroefjes en kabelspanning, wat er wel voor heeft gezorgd dat ik nu een stuk beter snap hoe dat allemaal werkt.
Ik zat nog even helemaal mis in mijn hoofd met het grootste kransje, op de shifter is nog een beetje speling na deze versnelling en ik dacht dat er dus nóg een kransje ruimte moest zijn. Niet dus!
Met al die kennis in mijn broekzak vanmiddag de afstelling afgemaakt en een proefrit gedaan, en alles werkt nu weer prima naar behoren.
Volgende stap? Ervoor zorgen dat ik vóór op een betrouwbare manier naar het kleinste kransje kan. Ik denk dat ik een 30 of 32T ga halen om de overgang vanaf 42 wat kleiner te maken, en daarna de boel goed afstellen. Ik kan echt steile hellingen op lage snelheid wel halen, maar comfortabel is het zeker niet. Dat gaat puur op het feit dat je echt voluit kracht kunt zetten met de rug in de stoel.
Daarnaast zit er al heel lang een tik in de secundaire aandrijving. Daar wil ik ook nog eens wat mee doen om het rijden ook daadwerkelijk ontspannend te maken