(29-Jan-2018, 09:45 PM)Coen__ schreef: Volgens mij wordt er ook meer gewandeld. Vroeger liepen mensen hele eindes voor hun werk of dagelijkse bezigheden en werd er minder voor de lol in het donker buiten gelopen.
Wandelaars zijn verder meer een gevaar voor fietsers dan dat ze bij auto's in de weg lopen.
Vroeger was wandelen veel gevaarlijker. De oorzaak lag in de infrastructuur, minder voet- en fietspaden, en de matige verlichting op de voertuigen. Begin jaren 70 van de vorige eeuw sneuvelde circa 10 voetgangers per week. In 1972 registreerde we 3264 verkeersdoden. Om over de veelvoud daarvan aan ernstige gewonde voetgangers maar te zwijgen.
http://www.datagraver.com/case/verkeersd...-1950-2016
Er werd zeker minder voor de lol gewandeld in die tijd. Maar woon- werkverkeer en voor sociale contacten, werd veel meer gewandeld. Ook in de donkere maanden. Het was in die tijd verplicht, bij gebreke van een fiets- of voetpad, buiten de bebouwde kom aan de linkerzijde van de rijbaan te lopen.
Ook fietsen was in die tijd veel linker dan nu. Het was fietsen of wandelen naar school. Ik weet nog van de stormvloed van 1953 in Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden. Vandaag 65 jaar geleden. Het was weekend en ik hoefde niet over de rijbaan naar school te fietsen.
Verder is de fietser een groter gevaar voor de voetganger, dan andersom. Bij een aanrijding tussen beiden is de voetganger meestal het zwaarste gewond. Zeker met de waardeloze lichtjes aan de kleding van fietser. Beperkt zichtbaar en geen zicht voor de gereden snelheid van de fietser.