Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Artikeltje van mijn hand op bukfiets website
#10
(29-Jan-2018, 09:31 PM)Coen__ schreef: Iets waar dus een positieve lading vanuit gaat, zeker gezien de context, omdat het als reden gezien wordt om het wél te doen.

Hip of niet; het is niet legaal op de openbare weg en bovenal; het is gewoon gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor de overige weggebruikers.

Ook onder het kopje waar de nadelen van een single speed worden benoemd staat er geen enkel negatief woord over het gevaar en de illegaliteit van zo'n fixie zonder remmen.

Als er automobilisten zouden zijn die de remmen van hun auto demonteren (alleen nog remmen op de motor) zouden we als fietsers er terecht schande van spreken. Dan moeten we niet hypocriet gaan doen en een soortgelijke idiote gedraging onder fietsers in een positieve context zetten.

Er zijn enorme aantallen automobilisten die niks moeten hebben van fietsers. Het laatste wat wij als fietsers kunnen gebruiken is een stel malloten onder ons die het verpest. Niet verdedigen dus dat volk en al zeker niet ophemelen met 'hip' en 'trendy'. Het is gewoon dom, en daarmee klaar.

Je hebt helemaal gelijk. Op een fiets is 1 goedwerkende rem verplicht en is het een velgrem, dan 2 remmen op de wielen. Maar de oude fietsen hadden geen remmen. Mijn vroegere doortrapper niet en de hoge bi of waar ik weleens op reed ook niet. Mijn buurjongen vroeger reed op een eenwieler naar school. Bij gebruik van een rem zou hij op zijn plaat klappen. Heb ook nog een fiets gehad met een bandrem. Een hard rubber blokje boven het voorwiel. Meer afmeren dan remmen. Je leerde vooruit kijken en je snelheid aanpassen. Kans dat je bij brusk remmen over de kop zal slaan was uitgesloten. Wel zo veilig. 

Maar de charme voor de single speed blijft. Ik heb er 55 jaar op gefietst. Krijg je souplesse van. Leer je echt fietsen onder verschillende omstandigheden. Op diverse sites over fietsen zijn veelal deelnemers te vinden, die klagen over de grote stappen met een derailleur. Tegenwoordig 3 x 11 een must. Een Rohloffnaaf met 14 gelijkmatige stapjes van circa 13,5% is veel te grof. Er moet in kleine stapjes geschakeld kunnen worden. Onder stress een stapje zwaarder verzet. En na verloop klagen over wielerblessures.

Ik vond het een leuk artikel van Erik. Ik heb het met smaak gelezen en over hip of smaak valt niet te twisten.
Antwoord }
Bedankt door: ErikvanD , Wim -de roetsende


Berichten in dit topic
RE: Artikeltje van mijn hand op bukfiets website - door PietV* - 31-Jan-2018, 08:39 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Hoe er ook rekening ...Willeke_IGKT — 01:40 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt w...Tom Fekkes — 01:10 PM
XL Hotspot in 3d-print
.. De SL's he...Hoekie — 12:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het...LigfietsWilsum — 12:50 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het o...Hoekie — 12:48 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basisconditie...365cycle — 12:47 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basisconditie i...LowJob — 12:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...Hardloper — 12:31 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een h...LowJob — 12:21 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoe je koplamp g...twilwel — 12:00 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het o...365cycle — 10:30 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Zonder oordeel over ...Wim -de roetsende — 10:00 AM
SL in Grou
Wat een hoop aanda...Wim -de roetsende — 09:53 AM
XL Hotspot in 3d-print
365cycle kan jij mis...Hardloper — 09:37 AM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM