01-Jun-2023, 06:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jun-2023, 06:02 PM door Jeroen S.)
Het lijkt mij geen goed plan. Een 11 speed ketting heeft wel dezelfde binnenmaat, maar is van buiten een heel stuk smaller. Dat scheelt ongeveer 1 millimeter. https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycl...standards/
Een millimeter lijkt niet veel. Maar een 9 speed is dus bijna 18% dikker. Het zit er dik in dat ie dus al aanloopt in de meest optimale rechtdoor instelling. Je zou kunnen werken met een 10mm (gat)pasringtje van 0,5mm dik tussen de chrank en het binnenblad.
Waarschijnlijk is er niks mis met je chrankstel, alleen met de bladen, tenzij je een ongelukje hebt gehad ofzo. Ik zou niet weten waar een chrankstel werkelijk van slijt. Als de bladen voor helemaal versleten zijn, is het erg waarschijnlijk dat ook de ketting en de cassette op zijn. Tenzij ze recent vervangen zijn en de nieuwe ketting nu niet lekker meer loopt op de versleten voorbladen.
9 speed chrankstellen zijn echt nog wel te vinden. Bij een wat betere fietsenmaker, Marten Gerritsen van M geneering kan je ook nog aan wat vreemdere kettingblad maten helpen. bij Hollandbikeshop online of de duitse online webshops.
Bezint eer ge begint.
Vroegah had je vierkante trapassen die je dan met een ISO of JIS taps eindje kon krijgen en een hele serie schroefdraad varianten. Dat was het dan wel. Kon je op de lage ligger een lekker brede trapas nemen, zodat de ketting mooi langs de vork paste.
Tegenwoordig zijn er heel erg veel standaard versies, en lang niet alles past bij elkaar. Ook past het gereedschap wat nodig is om de een te verwijderen, dan weer niet om de ander te monteren.
De volgende vragen lijken me van belang;
Wat zit er nu op? Vierkante trapas, chranklengte, welke kettingbladen( aantal tandjes)?
Is je chrankstel kapot, optisch niet meer acceptabel, of zijn het alleen de bladen?
Welke ligfiets heb je?
wat is je budget?
Zijn die vragen beantwoord, dan lost dat waarschijnlijk ook een boel andere vragen op.
Nieuwe vragen die daarna komen;
Wat wil je met je fiets doen en past dat met de huidige bladen, wil je mogelijk iets anders en in welke richting dan?
Een millimeter lijkt niet veel. Maar een 9 speed is dus bijna 18% dikker. Het zit er dik in dat ie dus al aanloopt in de meest optimale rechtdoor instelling. Je zou kunnen werken met een 10mm (gat)pasringtje van 0,5mm dik tussen de chrank en het binnenblad.
Waarschijnlijk is er niks mis met je chrankstel, alleen met de bladen, tenzij je een ongelukje hebt gehad ofzo. Ik zou niet weten waar een chrankstel werkelijk van slijt. Als de bladen voor helemaal versleten zijn, is het erg waarschijnlijk dat ook de ketting en de cassette op zijn. Tenzij ze recent vervangen zijn en de nieuwe ketting nu niet lekker meer loopt op de versleten voorbladen.
9 speed chrankstellen zijn echt nog wel te vinden. Bij een wat betere fietsenmaker, Marten Gerritsen van M geneering kan je ook nog aan wat vreemdere kettingblad maten helpen. bij Hollandbikeshop online of de duitse online webshops.
Bezint eer ge begint.
Vroegah had je vierkante trapassen die je dan met een ISO of JIS taps eindje kon krijgen en een hele serie schroefdraad varianten. Dat was het dan wel. Kon je op de lage ligger een lekker brede trapas nemen, zodat de ketting mooi langs de vork paste.
Tegenwoordig zijn er heel erg veel standaard versies, en lang niet alles past bij elkaar. Ook past het gereedschap wat nodig is om de een te verwijderen, dan weer niet om de ander te monteren.
De volgende vragen lijken me van belang;
Wat zit er nu op? Vierkante trapas, chranklengte, welke kettingbladen( aantal tandjes)?
Is je chrankstel kapot, optisch niet meer acceptabel, of zijn het alleen de bladen?
Welke ligfiets heb je?
wat is je budget?
Zijn die vragen beantwoord, dan lost dat waarschijnlijk ook een boel andere vragen op.
Nieuwe vragen die daarna komen;
Wat wil je met je fiets doen en past dat met de huidige bladen, wil je mogelijk iets anders en in welke richting dan?