07-Jun-2023, 10:45 PM
Het zijn twee buitenbladen. Zowel de 65er als de 52er. Ik vermoed dat de 52er op de normale manier gemonteerd is, dus met de stijghulpjes links. Soms zijn kettingbladen a symetrisch. De 65er is waarschijnlijk gewoon recht. Kijk maar es wat er gebeurd als de de 52er eraf haalt en op een heel vlak oppervlak legt, en dan omdraaien en weer kijken. Andersom monteren is dan mogelijk een optie. Niet als er nog een derde kleinere langs zit. Moet ie toch vervangen worden, ga voor een plat kettingblad. Dat is 1 optie.
Optie 2 is de kettinglijn die mogelijk niet helemaal past. Het kan zijn dat het crankstel iets te ver naar binnen of de kettingrol wat te ver naar buiten. Bij veel ligfietsen helpt het als je voor een wat langere trapas monteert. Vierkante trapassen zijn er tot 131 mm lang. Meten is weten, meet de afstand van de ketting tot de zijkant van je framebuis, of kijk met een timmermansoog er langs. Mogelijk geeft dat duidelijkheid wat er scheef loopt. Dan is het spoorzoeken wat er beter kan. Soms wil je bijvoorbeeld de rol wel verder naar binnen, maar kan dat niet. Crankstel naar buiten kan mogelijk ook nog. Kijk ook naar de positie uit het midden van de kettingrol achter, mogelijk kun je daarmee ook nog iets, kan die iets verder naar het midden.
Dat shifter dopje is niet los te koop voor zover ik weet. Marktplaats afzoeken voor een betere? Een normaal shimano 9 speed hendeltje voor op de onderbuis past er ook in, die zijn helemaal metaal. Dat vraagt wel knutselen met potentieel heel veel kleine losse onderdeeltjes.
Groeten van Jeroen ( die een uiterst irritant geluidje bij zijn ligfiets gevonden lijkt te hebben, kettingbuis bevestigingsbeugeltje 3mm naar buiten gebogen) Hoog-laag klopte het perfect, onbelast was er ook niks loos. Links-rechts was er dus wel wat mis.
Optie 2 is de kettinglijn die mogelijk niet helemaal past. Het kan zijn dat het crankstel iets te ver naar binnen of de kettingrol wat te ver naar buiten. Bij veel ligfietsen helpt het als je voor een wat langere trapas monteert. Vierkante trapassen zijn er tot 131 mm lang. Meten is weten, meet de afstand van de ketting tot de zijkant van je framebuis, of kijk met een timmermansoog er langs. Mogelijk geeft dat duidelijkheid wat er scheef loopt. Dan is het spoorzoeken wat er beter kan. Soms wil je bijvoorbeeld de rol wel verder naar binnen, maar kan dat niet. Crankstel naar buiten kan mogelijk ook nog. Kijk ook naar de positie uit het midden van de kettingrol achter, mogelijk kun je daarmee ook nog iets, kan die iets verder naar het midden.
Dat shifter dopje is niet los te koop voor zover ik weet. Marktplaats afzoeken voor een betere? Een normaal shimano 9 speed hendeltje voor op de onderbuis past er ook in, die zijn helemaal metaal. Dat vraagt wel knutselen met potentieel heel veel kleine losse onderdeeltjes.
Groeten van Jeroen ( die een uiterst irritant geluidje bij zijn ligfiets gevonden lijkt te hebben, kettingbuis bevestigingsbeugeltje 3mm naar buiten gebogen) Hoog-laag klopte het perfect, onbelast was er ook niks loos. Links-rechts was er dus wel wat mis.