15-Jun-2023, 09:56 PM
Ik heb altijd inbussleutels bij me en gereedschap om onderweg banden en kettingen te kunnen repareren, elke fiets heeft een eigen setje (ik heb verscheidene fietsen in drie landen...). Voor mijn baanfiets heb ik een wielentas met reserve binnen- en buitenbanden en een wat ruimere selectie aan onderdelen; mijn schoenen, helm, elleboogbeschermers, jasjes e.d. passen er ook mooi in.
Toen ik mijn Baron net had kreeg ik midden in de Flevopolder een lekke band. De verkoper had me verteld dat er in het tasje achter het zitje binnenbanden voor het voor- (451) en achterwiel (622) zaten, wat ik uiteraard even gecontroleerd had voor ik met de fiets op pad ging. Helaas was ik alleen vergeten te checken of het inderdaad twee verschillende banden waren en toen de nood aan de man kwam bleken ze beide voor het voorwiel te zijn. Op zich niet zo'n ramp, normaal gesproken kom je wel thuis door de binnenband door te snijden en hem weer aan elkaar te knopen, maar helaas was dit een latex binnenband en die blijken het op die manier niet veel verder dan 500 meter vol te houden. Na nog twee keer knopen was er echt niks meer van de band over en heb ik een 451 binnenband om het achterwiel gewerkt, wat een kilometer of twee goed ging. Daarna op goed geluk de tweede er ook maar omgewerkt, wat weer een paar kilometer lopen scheelde. Toen geprobeerd van de twee geklapte voorbanden één achterband te maken, maar dat was geen succes. Uiteindelijk heb ik mijn broer gebeld en net toen hij aan kwam rijden bood een vriendelijke wielrenner mij zijn reserve binnenband aan...
Toen ik mijn Baron net had kreeg ik midden in de Flevopolder een lekke band. De verkoper had me verteld dat er in het tasje achter het zitje binnenbanden voor het voor- (451) en achterwiel (622) zaten, wat ik uiteraard even gecontroleerd had voor ik met de fiets op pad ging. Helaas was ik alleen vergeten te checken of het inderdaad twee verschillende banden waren en toen de nood aan de man kwam bleken ze beide voor het voorwiel te zijn. Op zich niet zo'n ramp, normaal gesproken kom je wel thuis door de binnenband door te snijden en hem weer aan elkaar te knopen, maar helaas was dit een latex binnenband en die blijken het op die manier niet veel verder dan 500 meter vol te houden. Na nog twee keer knopen was er echt niks meer van de band over en heb ik een 451 binnenband om het achterwiel gewerkt, wat een kilometer of twee goed ging. Daarna op goed geluk de tweede er ook maar omgewerkt, wat weer een paar kilometer lopen scheelde. Toen geprobeerd van de twee geklapte voorbanden één achterband te maken, maar dat was geen succes. Uiteindelijk heb ik mijn broer gebeld en net toen hij aan kwam rijden bood een vriendelijke wielrenner mij zijn reserve binnenband aan...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane