20-Jun-2023, 09:39 AM
(20-Jun-2023, 06:19 AM)Wim -de roetsende schreef:Citaat:Mijn opmerking over de tiller had te maken met het feit dat ik niet met een tiller kan fietsen...
Je kunt er niet mee fietsen? Hoezo? Iets psychisch of lichamelijks?
Vooral het woordje 'kan' intrigeert mij
'Niet kunnen' is in dit geval enigzins relatief. Ik heb een probleem met bovenstuur en tillerstuur. Het is niet zo dat ik er geen meter op vooruit kan, maar ik heb in mijn jonge jaren een koprol gemaakt op een wielrenfiets en daarbij op mijn schouder terechtgekomen. Van die blessure merk ik in het dagelijks leven weinig, maar ik wel als ik langdurig mijn arm moet optillen. Ik krijg een zeurende pijn in mijn schouder. Bij volleybal kwam het ook na langdurig moeten blokken met veel inspanning. De pijn werd dan zo hevig bij mijn schouder dat de beweging van mijn longen zelfs deze pijn opwekten. En heftige inspanning in combinatie met niet willen ademhalen door de pijn is een vervelende combinatie.
Daarnaast is het ook iets psychisch, omdat ik, door het verschil in ontspannenheid (in mijn ervaring) tussen onderstuur en bovenstuur, niet kan begrijpen dat er iemand is die voor zijn plezier en bovenstuur wil hebben.
Ik zeil trouwens ook en hoor net dat 'tiller' gewoon helmstok is. Laat ik nou nooit een probleem gehad hebben met een helmstok. (Hoewel ik ook begin te klagen als het een aangehangen roer was i.p.v. een doorgestoken.) Misschien ben ik gewoon een zeur.