20-Jun-2023, 09:03 PM
Het tiller stuurtje van de Velomobiel heeft een kruiskoppeling, zoals veel autosturen. Je moet het draaien, van links naar rechts bewegen heeft weinig effect. Het stuurtje van een Baron kan alleen van links naar rechts, soms zit er een scharnier aan, maar dan kan ie alleen omhoog en omlaag.
Ik heb een trauma wat betreft smalle stuurtjes. De meeste mensen met een smal stuurtje in de velomobiel kennen het gevoel wel als dat stuurtje vanuit de centrale positie bij het instappen per ongeluk op je scheenbeen landt. Een alu velomobielstuurtje weegt ongeveer 300 gram. De versie in de tweedehands alleweder die ik had was van dikwandige stalen waterleidingbuis en woog ongeveer 2 kilo. Au!
Dus maakte ik mijn velomobiel met tankbesturing, lekker makkelijk bij het instappen en het valt nooit op je been. Maar je ellebogen bewegen achter je bovenlijf bij het sturen en dat vraagt ruimte, die bij een tiller stuurtje voor bagage gebruikt kan worden.
En vanuit het bovenstaand citaat, als je het tillerstuurtje inderdaad helemaal horizontaal houdt dan zet je de kruiskoppeling op slot en stuurt ie ineens wel. Maar dat gaat gelukkig niet, als je er zelf in zit.
Ik heb een trauma wat betreft smalle stuurtjes. De meeste mensen met een smal stuurtje in de velomobiel kennen het gevoel wel als dat stuurtje vanuit de centrale positie bij het instappen per ongeluk op je scheenbeen landt. Een alu velomobielstuurtje weegt ongeveer 300 gram. De versie in de tweedehands alleweder die ik had was van dikwandige stalen waterleidingbuis en woog ongeveer 2 kilo. Au!
Dus maakte ik mijn velomobiel met tankbesturing, lekker makkelijk bij het instappen en het valt nooit op je been. Maar je ellebogen bewegen achter je bovenlijf bij het sturen en dat vraagt ruimte, die bij een tiller stuurtje voor bagage gebruikt kan worden.
En vanuit het bovenstaand citaat, als je het tillerstuurtje inderdaad helemaal horizontaal houdt dan zet je de kruiskoppeling op slot en stuurt ie ineens wel. Maar dat gaat gelukkig niet, als je er zelf in zit.