25-Jun-2023, 03:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2023, 03:45 PM door 365cycle.)
(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: Ik heb ook met magura gereden, dus ik weet het verschil. Ik vertrouw hydraulisch alleen wat minder dan mechanisch (complexer = meer manieren waarop het fout kan gaan )Sorry, maar die motivatie om hydrauliek minder te vertrouwen valt in dezelfde categorie als:
1. De onzin die alle tegenstanders van de hydropneumatische vering van Citroën altijd uitkraamden.
2. De eindeloze verhalen van fans van de carburateur bij benzinemotoren, die iets vonden van elektronische brandstofinjectie.
Mechanisch staat niet gelijk aan eenvoudiger en ook niet aan technisch superieur.
Hoe meer bochten in een remkabel, hoe minder remgevoel, hoe minder remvermogen en hoe meer plaatsen gevoelig zijn voor doorslijten. Dit is waarom een QV veel minder lekker remt dan een DF. Dit is ook waarom een nieuwe DF (met de nieuwe kabelloop) minder direct remt dan een oude DF deed (wat op zich wel een vooruitgang is, want vroeger waren ze wel héél bijterig).
En geloof me, ik spreek uit ervaring (de linker remkabel van m'n fiets is eens geknapt in een snel genomen bocht naar rechts waarin ik een haas moest zien te ontwijken): je wil niet ineens geconfronteerd worden met maar de helft van je remvermogen bij hard remmen.
Wat betreft betrouwbaarheid: Beide hebben gewoon onderhoud nodig. Dat hydrauliek "niet bij iedere fietsenmaker verkrijgbaar is" kan ook steeds makkelijker naar het rijk der fabelen verwezen worden - stapels racefietsen, mountainbikes en elektrische fietsen rijden tegenwoordig met hydraulische schijven rond.
(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: De remhendel van een velomobiel zit ergonomisch helemaal fout. Dat zorgt ervoor dat je slechte feedback krijgt, en ook dat je slecht hard kan remmen. Je vingers opkrullen om een remhendel werkt veel beter dan met gestrekte wijsvingers tuseen duim en wijsvinger te knijpen.Je bedoelt: Je kan minder kracht zetten. Je vingertoppen zijn wel degelijk gevoeliger voor trillingen in de hendel dan ergens halverwege je vingers terwijl er flink kracht gezet wordt. Trommels geven sowieso al minder feedback door dan schijven of de remrand van je velg,
(25-Jun-2023, 12:35 PM)Frutsel schreef: De feedback van de trommelremmen op mijn bukfiets in een ver verleden was uitstekend, dus het ligt niet aan trommelremmen of mechanische overbrenging van de kracht.Just checking: Verwar je doseerbaarheid niet met feedback? Een trommel laat zich namelijk prima doseren, en zelfs met een kabel... maar dan liefst wel met een kabel die recht loopt.
(25-Jun-2023, 01:51 PM)Hardloper schreef: Misschien historische zo gegroeid ?? Maar volgens mij hebben nu dat alle Roemeense tillers dit. Je zou het haast gaan vragen bij Theo / Ymte waarom dit zo isWeet niet hoeveel ik er al over mag zeggen, maar as we speak wordt er door een bedrijf gewerkt aan een ander type remhendel voor tillerbesturing.