25-Jun-2023, 06:37 PM
(25-Jun-2023, 02:59 PM)Wim -de roetsende schreef:(25-Jun-2023, 12:26 PM)Frutsel schreef: Achterwielbesturing is leuk, maar met hoge(re) snelheid erg gevaarlijk bij plotselinge stuuruitslagen. Je wil niet ingehaald worden door de achterkant...
Wat ik nog kan accepteren is een combinatie van voor- en achterwielbesturing, waar het achterwiel een beperkte uitslag heeft ten opzichte van de voorwielen.
Neemt niet weg dat als je iets in je hoofd hebt zitten, en je hebt de mogelijkheid om het te bouwen, je het vooral moet doen. Zonder uitproberen leer je niets
De Velayo.
Op een recht stuk 30km/u gaat prima zo te zien
https://m.youtube.com/watch?v=6-JgMS-yGo...b2JpbGU%3D
Bochten rijden lukt ook. Soms een beetje hangen en soms stopt de rijder in de bocht met trappen
https://m.youtube.com/watch?v=iMXhauX8EtY
Ik heb ooit eens Harry Lieben geciteerd die een Velayo heeft uitgeprobeerd:
(17-Feb-2019, 01:03 PM)Roepers schreef:
Op de ligfietslijst heb ik ooit eens gevraagd naar de achterwielbesturing van de Velayo.
Van Harry Lieben kreeg ik toen het volgende antwoord:
Citaat:Aha, je wilt weten hoe dat fietst met achterwielbesturing. Ik heb er
ooit in Sittensen, Duitsland in gefietst nog voor de officiele
introductie. Het sturen ging op zich heel goed. Die is zo ontworpen
dat er een terugstellende kracht is naar rechtuit rijden net als ook
het geval is bij voorwielbesturing. Het voornaamste probleem is dat er
vrij veel ruimte nodig is om te manoeuvreren, niet alleen omdat ie erg
breed is, maar vooral omdat de achterkant in de andere richting gaat
dan waar je heen stuurt. Dus je moet afstand hebben van geparkeerde
auto's die rechts staan als je een bocht wilt gaan maken naar links.
Hou je te weinig afstand, dan stuur je de achterkant van de Velayo
tegen de auto's aan. Hier wen je vast wel snel aan, maar het betekent
gewoon dat je veel ruimte nodig hebt.
Groet,
Marco