25-Jun-2023, 09:34 PM
(25-Jun-2023, 07:06 PM)Willeke_IGKT schreef: Laten we even wachten tot de fiets rijd voor we hem onrijdbaar verklaren. Piet heeft er al in gereden, hoewel nog niet helemaal af, en dat ging.Ik zeg niet dat ie onrijdbaar is he, dat zeker niet. Sterker nog: Dat "different" zijn kan 'm juist een eigen plekje in de markt opleveren.
Alleen dat er kunstgrepen nodig gaan zijn om 'm goed rijdend te krijgen, en dat de wegligging zelfs dan nog bijzonder zal zijn.
Een Porsche 911 is ook niet onrijdbaar, maar dat het een slecht idee is om een groot deel van het gewicht achter de achteras te hangen weet iedereen. Het kan dus zelfs helemaal goed komen, want de 911 heeft een enorme schare liefhebbers die die "rare" opzet met z'n specifieke eigenschappen juist heel erg kunnen waarderen, en dankzij de miljarden die er daardoor in geïnvesteerd zijn is het een goed sturende auto met een bepaald "karakter" geworden. Maar dat een Cayman in basis beter in balans is voel je al snel. Voor wie dat onvoldoende argument is:
- de Porsche 928, die de 911 met z'n Mercedes-achtige perfectie had moeten doen vergeten en inderdaad door velen de beter sturende auto genoemd werd, heeft een transaxle-opstelling (motor voorin achter de vooras, versnellingsbak en differentieel samengebouwd met de achteras, achterwielaandrijving);
- de Porsche 911 GT2 heeft de motor van de allersterkste 911, de 911 Turbo (meer dan 600 pk!), maar in tegenstelling tot de motordonor achterwielaandrijving in plaats van vierwielaandrijving. Die auto heeft als bijnaam "widowmaker", omdat ie zo ontzettend listig is;
- de Porsche 919 heeft momenteel het ronderecord op de Nürburgring. Voor wie zich verveelt en geboeid is door wegligging kijk hier even, de beelden zijn niet versneld.